Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Förvirring hos Försvarsmakten efter DN:s artikel

Publicerad: 3 december 2012, 12:37

Pressbild

UPPDATERAD. Dagens Nyheter uppmärksammade Försvarsmaktens misslyckade rekryteringskampanj och höga reklamnota nästa år. Det fick myndighetens marknadsansvarige Magnus Tegsved att påstå att flera av uppgifterna i artikeln var felaktiga. Men DN står fast vid att de har rätt och de får nu uppbackning av Tegsveds chef, Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten.


Ämnen i artikeln:

Försvarsmakten

I förra veckan tog Försvarsmakten och DDB hem den prestigefyllda 100-wattaren för långsiktig varumärkesvård. Samtidigt har myndigheten vid flera tillfällen kritiserats för att lägga för mycket pengar på reklamköp.

I söndags publicerade Dagens Nyheter en lång artikel om Försvarsmaktens rekryteringskampanjer. Texten anger att myndigheten hade som målsättning att rekrytera 4700 deltidssoldater under 2012, medan man bara lyckats locka till sig en femtedel av den siffran. En siffra som sedan skrivits ned till 2450.

När Resumé först kontaktar Försvarsmaktens marknadsansvarige Magnus Tegsved på förmiddagen för en intervju om detta, menar han att siffran som tidningen hänvisar till är myndighetens totala rekryteringsmål för året.

Enligt Magnus Tegsved är också uppgiften i DN, om att Försvarmakten fördubblar sin marknadsbudget nästa år, fel då siffran artikelförfattaren  hänvisar till som de totala reklaminvesteringarna för i år enbart är  kampanjkostnaderna.

– Det är flera uppgifter som inte stämmer, därför är texten olycklig. De har jämfört äpplen med päron.

Resumé intervjuar även Erik Lagersten som är informationsdirektör på Försvarsmakten. Han säger sig ha tagit kontakt med DN som kommer att publicera en ny artikel under tisdagen.

–  Det är olyckligt att man kopplar ihop vår reklambudget med  rekryteringen av deltidsanställda, samtidigt som siffrorna inte stämmer.  Men DN kan inte lastas alltför hårt, det är svårtgenomtränglig mark  även för oss internt.

DN:s artikel har fått stor spridning i riksmedia. Hur mycket kan de felaktiga uppgifterna ha skadat Försvarsmaktens anseende?
–  Kopplingen de flesta har gjort är rekryteringen av deltidsanställda och  reklambudgeten. Det är aldrig bra när det blir negativa skriverier,  säger Erik Lagersten till Resumé.

Efter publicering kontaktar DN Resumé. De understryker att det ursprungliga målet var 4700 deltidssoldater och hänvisar till Försvarsmaktens budgetunderlag för 2011. En siffra som sedan skrevs ned till 2450 personer. Vilket också framkommer i artikeln.

Vidare berättar DN att reklamnotan för 2013 på 151 miljoner kronor är en siffra som de har fått från Erik Lagersten samt Försvarsmaktens presschef och är fullt jämförbar med de 61 miljoner kronor som reklamnotan landar på för 2012.

Även Erik Lagersten hör av sig till Resumé och skriver i ett mejl att man av Resumés artikel kan få intrycket att Försvarsmakten kritiserar Dagens Nyheter för faktafel.

"Detta stämmer inte utan det som Magnus Tegsved ger uttryck för är hans personliga uppfattning."

Han skriver vidare: "Att läsare och andra redaktioner har kopplat ihop artikeln om marknadsföring med artikeln deltidssoldater är olyckligt men inget faktafel som Dagens Nyheter kan lastas för. Det förekommer också en rad siffror i olika underlag och det är svårt för många, även internt i Försvarsmakten, att veta vad som är vad då begrepp och volymer ändras."

Han menar att målsättningen för 2012 var 2 450 tidvist tjänstgörande (deltid) soldater enligt budgetunderlaget för 2012. "Det förekommer andra siffror i tidigare underlag men det är detta som varit grund för planering för året."

Han menar att dessa soldater är tidigare värnpliktiga som kontaktas direkt av förbanden, inte genom marknadsföringsåtgärder. Grunden för dessa kontakter är så kallade interimsavtal, frivilliga överenskommelser.

"Vi hade vi årets början 4 700 sådana interimsavtal som nu omsätts till anställningsavtal. Detta arbete tar längre tid än planerat och vi kommer inte att nå 2 450 vid årets slut. Detta skriver också DN."

Han skriver att "det som kan förvirra är att vi i budgetunderlaget för 2011 har 4 700 tidvist tjänstgörande soldater planerat i slutet av året. Den siffran ligger till grund för DN:s artiklar och förväxlas med interimsavtalen av en del läsare som har denna kunskap. Men siffran är alltså inte fel utan har reviderats i senare budgetunderlag."

Slutligen får Resumé siffror från Erik Lagersten gällande budgeten. Han skriver då "för att jämföra kampanjkostnader måste man jämföra samma slag av kostnader"

"För 2012 var det 61 MSEK för kampanjer dvs rekrytering i dagligt tal.
För 2013 är det budgeterat 96 MSEK.

För 2012 var övriga kostnader som digitala medier, evenemang och teknik 39 MSEK.
För 2013 är det budgeterat 25 MSEK

För 2013 tillkommer 30 MSEK för lokala aktiviteter enl respektive förband."

Med andra ord stämmer DN:s siffra om att reklambudgeten för nästa år ligger på 151 miljoner kronor. Dock hamnar den jämförbara siffran, enligt Lagerstens uppgifter, för 2012 inte på 61 miljoner kronor, som DN skrev i sin artikel, utan på 100 miljoner kronor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Försvarsmakten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.