Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Fotbollskanalen.se – 64:e största sajten

Publicerad: 10 april 2008, 09:29

TV4:s Fotbollskanalen.se har släppt sina besökssiffror på Kia-index för första gången. Med 158 217 unika besökare var sajten den 64:e största i landet förra veckan. – Nu ökar vi det redaktionella trycket, det blir ett väldigt drag med tanke på att det är TV4 som sänder EM, säger redaktören Olof Lundh.


Fotbollskanalen.se.

Fotbollskanalen.se, som drog igång hösten 2006, finns nu med på trafikmätningsinstrumentet Kia-index. 158 217 unika besökare förra veckan gav en 64:e plats på listan över landets största sajter.

Det är en bit kvar till en av de stora konkurrenterna – svenskafans.com, som hade 256 618 unika besökare –   men Mattias Fyrenius, chef för TV4 Nya medier, är mycket nöjd med Fotbollskanalen.se:s siffror. Kvällstidningarnas sportsajter särredovisar inte sin trafik, men Fyrenius tycker att Fotbollskanalen.se står sig bra i konkurrensen.

– Vi är fantastiskt nöjda med våra siffror. Vi är ganska ensamma som renodlad fotbollsnyhetssajt. Svenskafans är en konkurrent men har ett litet annat fokus och kvällstidningarna är inte nischade på fotboll på samma sätt, säger Fyrenius.

Enligt Fyrenius går annonsförsäljningen ”fantastiskt bra”. Han rapporterar att sajten är slutsåld under stora delar av året. Det har sålts stora paket kopplat till allsvenskan och EM. Svenska Spel och Mastercard är två av de största annonsköparna.

Om några veckor släpps en ny version av sajten inom kort.

–  Vi har hittat ett upplägg som användarna gillar, så det blir inga dramatiska förändringar men det blir en upphottad version, i god tid före EM.

Enligt Olof Lundh kommer Fotbollskanalen.se, med en handfull medarbetare, även att mobilisera på det redaktionella planet.

– Vi tar in folk nu under våren, och även under EM stärker vi upp redaktionen rejält. Vi kommer också att ha en renodlad webb-tv-reporter på plats under EM, som komplement till det TV4 gör. Vi ska vara väldigt bra, både på det rörliga och det skrivna, säger Lundh som även skickar en passning till Sportbladets nya webb-tv-satsning "Bank vs Niva ",som han anser är en kopia på Fotbollskanalens program "Ekwall vs Lundh".

– Att Sportbladet börjat med "Bank vs Niva" är ett tecken på att vi gör något rätt. Det är smickrande att de kopierar vårt program rakt av.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.