Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”FOX ska bli den främsta svenska delikatessen”

Publicerad: 18 September 2014, 15:43

Jan Koeppen.

Foto: Fox Internatioal Channels.

Ett av världens största tv-nätverk, Fox International Channels, introducerar en nöjeskanal i Sverige på måndag – FOX. Kanalen ska ingå i utbudet från Boxer, Comhem, Canal Digital och Telia och nå totalt 3 miljoner hushåll i Sverige.


Ämnen i artikeln:

TeliaCanal DigitalBoxerFoxComhem

- Jag vet att ni svenskar gillar att prata om smörgåsbord och jag hoppas att kanalen ska bli den främsta delikatessen på smörgåsbordet, säger Jan Koeppen, som blev vd för Fox International Channels Europa & Afrika tidigare i år.

Fox är indelat i tre grenar – Factual, Entertainment och Sports.

Fox har sedan tidigare Factual-kanalen National Geographic i Sverige, men nytt är alltså att man ska erbjuda nöjeskanalen FOX.

Den hyllade dramserien Da Vinci´s Demons blir först ut i den nya kanalen och handlar om konstnären och uppfinnarens liv.

Serien har skapats av David S. Goyer och vann bland annat två priser under Emmy Award 2013. FOX sänder även den Emmy-belönade miniserien Fargo och kriminalserien Jo.

FOX ska också erbjuda populära filmer och nya avsnitt av realityserierna Sun, Sex and Suspicious Parents och The World´s Best Chefs.

Kanalen ska även erbjuda svenska tittare premiären av Fox International Channels globala produktion, Wayward Pines

Serien är skapad av den bästsäljande författaren M. Night Shyamalan och har Matt Dillion och Juliette Lewis i huvudrollerna.

Varför väljer ni att erbjuda kanalen till Sverige just nu?
- Det är en bra fråga. Vi är ett ytterst aktivt tv-bolag som under den senaste tolvmånadersperioden har dragit igång ett halvt dussin kanaler bara på de marknader som jag ansvarar för. Vi har inget emot Sverige, utan det har mest handlat om att vi har varit lite för upptagna med lanseringar och att vi nu har funnit det rätta tillfället för att starta en sådan kanal i Sverige, säger Jan Koeppen.

Fox har redan flyttat in i lokaler på Drottninggatan och börjat rekrytera medarbetare.
- Vi skapar en lokal närvaro och tänker investera här, säger Jan Koeppen.

En sådan kanal går väl efter tidtabeller. Hur gör ni med det här att man vill titta på ett visst program när det själv passar?
- Vi är ytterst medvetna om att det finns en sådan trend bland konsumenterna, men vi ska erbjuda både något som vi kallar catch-up-night och också video-on-demand. Vi rullar även ut Fox Play och Nat Geoplay successivt i Europa, säger Jan Koeppen.

Han har tidigare bland annat varit operativ chef för Fox International Channels moderbolag 21st Century Fox i Europa och Asien.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.