Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

FP utmanar Borg

Publicerad: 12 Oktober 2011, 18:17

1 647 miljoner kronor har finansminister Anders Borg dragit in i reklamskatt. En skatt som Moderaterna ogillar och en enig riksdag lovade avskaffa redan 2002. Nu har Folkpartiet tröttnat på långbänken och tänker driva frågan internt i Alliansen: – Målet är att reklamskatten avskaffas i nästa budget, säger FP:s ekonomisk-politiske talesman Carl B Hamilton.


Ämnen i artikeln:

Anders BorgFolkpartietPär Nuder

truefalse

Finansminister Anders Borg duckar på frågan om när reklamskatten kan avskaffas. Foto: Scanpix.

Reklamskatten ska bort. Enigheten mellan de sju partierna var för en gångs skull total när kammaren röstade 2002. Sedan kom den lilla brasklappen ”när de statsfinansiella förutsättningarna föreligger”.

Socialdemokraternas finansminister Pär Nuder såg inga förutsättningar trots att konjunkturen följande år bara blev bättre. När Anders Borg hade tagit över blev 2007 ett toppår, men finansministern såg inget utrymme att avskaffa den skatt som han i möte med TU:s lobbyister har kallat orättvis.

Nu gläds regeringen åt att ha bland Europas bästa statsfinanser. Men när budgeten lades för två veckor sedan fanns inget utrymme för att skrota reklamskatten.

Nio år har gått och nu har Folkpartiet tröttnat på att inget händer. Vid partiets landsmöte som inleds i morgon föreslår partistyrelsen att skatten avskaffas och finansieras genom att presstödet reduceras i motsvarande mån.
– Reklamskatten är godtycklig och snedvrider konkurrensen, säger Carl B Hamilton. Vi har framfört det tidigare och tycker att det är dags att ta upp frågan igen. Den tekniska utvecklingen gör skatten ännu mer absurd i ett helt nytt medielandskap.

Tidigare har presstödet och reklamskatten försvarats av Socialdemokraterna och Centern, medan Moderaterna i partiprogrammet har sagt sig vilja avskaffa skatten och på senare år accepterat presstödet.
– Vi ska ta reda på hur dagsläget är inom Alliansen i frågan, säger Carl B Hamilton. När vi har landsmötets beslut i ryggen ska vi driva frågan internt i Alliansen. Målet är att avskaffa reklamskatten i budgeten nästa höst.

Men reklamskatten står inte högst på finansministerns skattesänkarlista. När Resumé ställer tre raka frågor om skatten duckar finansministern och svarar med följande mejl:
”Regeringen anser att reklamskatten bör avskaffas. Sedan 2002 har regeringen genomfört två steg i avskaffandet av reklamskatten. Dessa trädde i kraft 2006 och 2008. Vi har i budgetberedningar sedan 2009, och alltså även i årets budgetberedning, prövat frågan om ytterligare steg i avskaffandet av reklamskatten, men kommit fram till att man ska prioritera skattesänkningar som på kort och lång sikt stärker sysselsättningen före ytterligare sänkning av reklamskatten. Med hänsyn till det ekonomiska läget har regeringen även i årets budgetberedning gjort bedömningen att sådana skatte­sänkningar ska prioriteras före ytterligare sänkning av reklamskatten.”

Fakta om reklamskatten:

• Tv, radio och internet slipper reklamskatt.
• Dagspress betalar 3 procent på annonsintäkter över 50 miljoner kronor.
• Tidskrifter betalar 3 procent på annonsintäkter över 10 miljoner kronor.
• Utomhus, arenareklam, katalog och övriga betalar 8 procent utan fribelopp.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.