Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Fräcka Volkswagen fjolårets vinnare

Publicerad: 28 Januari 2011, 12:55

Volkswagen utmanar Volvo och gör det med fräcka grepp som ”Rolighetsteorin” eller köp av allt annonsutrymme i DI Weekend. I fjol ökade reklamvolymen med 27 procent, men försäljningen med det dubbla. Rör inte en mediemix som funkar, verkar vara filosofin.


Ämnen i artikeln:

Volkswagen

truetrue2020-01-01T13:54

Åke Lundberg, marknadschef Volkswagen. Foto: Göran G. Johansson/Telgefoto.

I fjol ökade bilförsäljningen i Sverige med 35 procent till 290 000 bilar. Bilreklamen ökade enligt Sifo Reklammätningar med 32 procent brutto till 2,2 miljarder kronor. Det betyder 7 600 bruttokronor i mediekostnad per såld bil, efter rabatter kanske 5 000 kronor. Fjolårets vinnare var Volkswagen, som ökade från 23 000 nyregistrerade bilar 2009 till 35 500 i fjol. Marknadsandelen ökade från 10,8 till 12,2 procent.

Volkswagen satsade också mest pengar på köpta medier: 203 miljoner kronor brutto enligt Sifo Reklammätningar. Tvåan Volvo satsade 174 miljoner kronor och uppstickaren Kia lade in 110 miljoner och kom på reklam­ligans sjunde plats.

Kia satsade 40 nya bruttomiljoner i fjol och ökade sin försäljning från 9 000 till 13 000 bilar. Varje såld Kia kostade alltså 8 500 bruttokronor i medieutrymme. Kia ökade 2010 sin reklamvolym med 59 procent och försäljningen med 44 procent.

Volkswagen ökade med 27 procent, men försäljningen ökade med 54,5 procent. Mediekostnaden per bil sjönk­ från 6 900 kronor 2009 till 5 700 i fjol.

Volvo ökade reklamen med 32 procent och försäljningen med 30,5 procent. Mediekostnaden blev 3 300 kronor per bil.

Volkswagen verkar ha bättre utväxling på sin reklam än konkurrenterna. Men marknadschefen Åke Lundberg ser flera andra skäl till framgången:
– Det hänger naturligtvis på att vi har bra produkter, inte ens bra reklam kan sälja dåliga bilar. Vi är bra positionerade, har ett brett utbud miljöbilar från gasbilar till snåla TDI:er och bensinare och bra återförsäljare som satsar och sliter.
– Men visst, vi har jobbat länge och offensivt med marknadssidan. Vi testar också nya medier samt sponsring, event och pr som inte syns i Sifosiffrorna. Pr blir en allt viktigare para­meter.

Han vill inte gå in i detalj på hur stor Volkswagens totala marknadssatsning är i Sverige. Sifos bruttosiffror ska kanske reduceras med en tredjedel i rabatter, men sedan ska pr, event och nätsatsningar läggas till. Landar vi ändå på 200 miljoner?
– Nej, riktigt så mycket blir det inte totalt. Så har jag i alla fall sagt något.

Mediemixen har knappast förändrats alls, men det är ingen medveten strategi:
– Det blev så, noterar Åke Lundberg. Vi diskuterar kampanj för kampanj med vår mediebyrå Mediacom.

Däremot har DDB:s globala succé­ ”Rolighetsteorin” säkert betytt mycket för både varumärket och försäljningen:­
– Vi har nått potentiella kunder i en yngre målgrupp och förändrat bilden av Volkswagen, säger Åke Lundberg. Vi uppfattas som modiga och lättsamma­.
– Det är särskilt roligt att det globala genomslaget har riktat fokus på Sverige. Det har fått centralt placerat folk i koncernen att lyssna på oss.

Nu rullar de roliga kampanjerna ­vidare och Volkswagen lanserar en ny Passat. Senare i år kommer nygamla Beetle i helt ny tappning.
– Den satsar vi starkt på som varumärkesbyggare. Där ska vi använda nätet och nå de unga bilköparna. Men i övrigt kör vi en liknande mediemix i år.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volkswagen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.