Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Frågetecken kring Schibsteds organisation efter uppdelningen

Publicerad: 18 september 2018, 08:20

UPPDATERAD. Johan Lindbladh, kommunikationschef på Schibsted Media, säger så här om framtiden.


Ämnen i artikeln:

Rolv Erik RyssdalAftonbladetSchibsted

Schibsted styckar upp bolaget i två delar, där den ena kommer att bestå av de internationella annonssajterna Schibsted Spain, Leboncoin.fr och Shpock samt annonssajter i bland annat Mexiko, Chile, Belarus, och Colombia.

Schibsteds nuvarande vd Rolv Ryssdal blir chef för den internationella delen av verksamheten som kommer att gå under namnet MPI. Schibsted kommer att stå kvar som majoritetsägare vid en planerad börsnotering under 2019.

Den andra delen kommer att behålla namnet Schibsted och kommer att bestå av de svenska, finska och norska verksamheterna, där titlar som Blocket, Aftonbladet och SvD ingår. Kristin Skogen Lund går in som vd för Schibsted ASA.

Schibsted anser att uppdelningen är ett strategiskt viktigt steg, som på sikt erbjuder de nya bolagen att växa på varsitt håll och öka i värde.

Delen Schibsted ASA kommer ha en omsättning på cirka 13 miljarder kronor och 5000 anställda till sitt förfogande. MPI blir en mindre del med en omsättning på cirka fem miljarder kronor och 3000 anställda.

Hur kommer rollerna att fördelas under uppdelningen?
– På kort sikt är det "business as usual". På längre sikt är den nya vd:n, Kristin Skogen Lund, ansvarig för hur bolaget ska struktureras framöver. Det är väldigt viktigt att den nya vd:n får möjlighet att utveckla en struktur och en Schibsted-strategi - innan organisation, människor och roller faller på plats, säger Johan Lindbladh, kommunikationschef på Schibsted Media, till Resumé.

Vad händer med vd Raoul Grünthal när Kristin Skogen Lund går in som ny vd för Schibsted ASA?
– Kristin måste nu som sagt få tid att sätta strategi och organisation, och det kommer att ta tid givet att hon inte börjar förrän i slutet av året. Fram till dess är det business as usual – och ingen i ledningen vet exakt hur deras roll kommer att bli.

Tanken är att Kristin Skogen Lund ska vara på plats i sin nya position som koncernchef i slutet av året. Hon får i uppdrag att utveckla bolagsstruktur, strategi och organisation för det ”nya” Schibsted. Fram tills dess är det "business as usual" som gäller för Schibsted.

– Det vi vet är att Schibsted kommer att bestå av följande områden; Publishing, Marketplaces, Personal Finance och Nya Growth-initiativ.

Varför gör man den här uppdelningen?
– Styrelsen och ledningen anser att denna delning på sikt kommer att maximera värdet för våra användare, kunder, aktieägare och anställda – tack vare bättre fokus och ökad hastighet.

Detta är inte första gången som Schibsted genomför en uppdelning. I september förra året delades Schibstedkoncernen upp i två separata affärsområden – Media och Marketplace – för att underlätta till den allt snabbare utvecklingen inom respektive verksamheter.

LÄS MER: Raoul Grünthal om nya Schibsted

LÄS MER:
Hon blir Schibsteds nya toppchef

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.