Media
”Framtidstrenderna som du ska satsa på”
Publicerad: 19 maj 2016, 12:39
Artificiell intelligens kommer att spela en allt viktigare roll i framtiden. Foto: Colourbox.
Artificiell Intelligens och Mixed reality. Det är två trender som kommer att explodera ännu mer i framtiden, spår Sara Wall, cd på Edge DNA, ett företag som hjälper kunder med hur de ska använda digitala lösningar.
Under sin presentation på Stockholm Media Week lyfter Sara Wall fram AI som en stark betydande trend. De så kallade chatbottarna är ett exempel som hon menar kommer att slå igenom ännu större än vad vi sett hittills på grund av att de gör kommunikationen mellan varumärken och användare sömlösa.
Hon spår att bottarna kommer att minska betydelsen av appar i framtiden.
– Vi får färre appar, men det behöver inte vara negativt. I dag har vi svårt att få folk att ladda ner dem – den barriären kommer att försvinna, säger hon.
Mixed reality, som är en blandning mellan VR och AR, är också något hon tror kommer att "sprida sig som en löpeld".
Efter Sara Walls presentation tar en paneldiskussion vid mellan henne, rådgivaren och TV4:s före detta vice vd Cecilia Beck-Friis och Ulrika Ek, affärsutvecklingschef på Nyheter24.
Programledaren Claes de Faire ställer frågan: Vad är poängen med att allt kan kommunicera?
– Som med alla trender kommer ett tak någon gång, men nu kan bara fantasin sätta gränser, säger Cecilia Beck-Friis.
Vad är nästa steg efter VR och AR?
– Där får vi prova oss fram. Det är viktigt att våga prova med något litet, testa och se om det fungerar. Avancera och bygg allteftersom. Många tror att det är en stor investering att testa något nytt, att de inte vågar dra businessen framåt på grund av den investeringen. Men tänk inte så, starta smått, säger Sara Wall.
Hur ska företagen prioritera – med pressen att skapa nytt, samtidigt som kärnaffären blöder?
– Det är viktigt att börja med att titta på interna resurser. Traditionella journalister kanske inte känns så heta, men allt handlar om att paketera och vinkla i sociala medier, säger Ulrika Ek.
Mitt i allt det här nya – vad ska man sluta göra?
– Vi pratar för lite om sådant vi behöver välja bort. Vi måste våga ta bort sådant som inte har någon framtid. Om jag lyfter frågan till tv-branschen så ser vi en trend att det finns större kanaler och sedan nischkanaler. Det som är i mitten har ett värde i dag, men kommer inte att ha det i framtiden. Då måste man våga släppa taget om dem och investera i annat, säger Cecilia Beck-Friis.