Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Framtidstron för småföretagare inom kommunikation sjunker

Publicerad: 27 juni 2018, 08:03

Foto: Mostphotos

Vismas senaste affärsbarometer visar att allt fler småföretagare inom kommunikation är pessimistiska inför framtiden.


Ämnen i artikeln:

UndersökningKommunikation

Vismas Affärsbarometer har gjort en ny branschundersökning där totalt 824 små och medelstora företag i landet medverkat. Undersökningen visar att fem av tio inom kommunikationsbranschen tror att deras försäljning kommer att öka under det kommande halvåret, vilket är en minskning jämfört med förra höstens affärsbarometer.

Bland totalt 15 branscher hamnar reklam-, pr-, och kommunikation på plats 10, vilket är ett tapp med fem placeringar från förra undersökningen. De småföretgare som är mest optimistiska inför framtiden ingår i handelsbranschen. Där tror 61 procent på ökad försäljning.

De som är mest pessimistiska verkar inom vård och omsorg samt skola och utbildning. Dock så är framtidstron överlag starkare nu än under höstens undersökning, där 51 procent tror på ökad försäljning.

– De mindre företagen skapar de flesta jobben i Sverige och står för hälften av näringslivets omsättning. Deras växande optimism ger goda förutsättningar för såväl ökade intäkter som ökad sysselsättning i landet. Förhoppningsvis kommer den positiva framtidstron även smitta av sig på kommunikationsbranschen, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, i en kommentar.

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 824 små och medelstora svenska företag mellan den 9 och 22 maj 2018. Undersökningen har genomförts sedan 2011 och är en indikator på framtidstron bland små och medelstora företag över hela landet. Detta är femtonde gången barometern tas fram.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

UndersökningKommunikation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.