Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Från ”Hot Lamotte” till succé på Facebook

Publicerad: 30 september 2015, 11:39

Joakim Lamottes tankar har nått miljoner.

Foto: Montage/Yasmine Winberg.

Med sin mobilkamera i högsta hugg har Joakim Lamottes nått miljontals människor med sina videos. Nu förklarar han var varför Facebook är plattformen som gäller för att nå ut, och varför hans tankar blivit så spridda.


Ämnen i artikeln:

ViralfilmFacebookJoakim LamotteGöteborgs-PostenViralt

Frilansjournalisten Joakim Lamotte bloggade länge under aliaset "Hot Lamotte". Men i våras bestämde han sig för att lägga bloggandet på hyllan för att istället prova Facebook plattform för sina tankar och åsikter. I början av sommaren spelade han in sin första video, och sedan dess har hans genomslag växt lavinartat. Flera av hans klipp har över en miljon starter, och inte sällan renderat artiklar i andra medier. Bland annat när han gick emot komikern Magnus Betnérs uppfattning att Sverige har blivit ett tryggare land.
– Det har varit som en hobby vid sidan av. Jag gillar att utrycka mig och utforska nya kanaler och uttryckssätt. Redan när jag började blogga insåg jag kraften i Facebook. Sedan började jag med videoklipp i somras. Jag har lyckats skriva många virala succéer i text, så jag ville kolla hur det skulle tas emot i klipp. När man hittar rätt finns det en fruktansvärd kraft, säger Joakim Lamotte och fortsätter:

– Det har alltid varit en hobby vid sidan av annat jobb. Det blir som en ventil för mig själv, att få uttrycka mig fritt.

Det har förmodligen undgått få att Joakim Lamotte synts betydligt mycket mer på sistone. Ändå har det inte talats om hans stora publik på samma sätt som exempelvis Youtube-stjärnors.
– Om jag hade jag fått en miljon visningar på ett klipp på Youtube hade folk skitit på sig. Men många ser inte Facebook som en plattform för sådant här, åtminstone inte än. Folk i vår bransch förstår inte vilken kraft och genomslag man kan få.

Joakim Lamotte skriver i dag krönikor i Göteborgs-Posten och har tidigare haft ett flertal uppdrag för SVT. Bland annat har han gjort program för Uppdrag Granskning, och i våras hettade det till kring honom i samband med programmet om situationen i Grums kommun. Men det har inte haft någon avgörande effekt för hans stora följarskara, menar han.
– Mina följare har kommit av att jag blivit mer aktiv på Facebook.

Hans videos har avhandlat en lång rad olika områden. Dagens klipp handlar om en polis som får jobba kvar, trots att denne dömts för kvinnomisshandel. Igår sågade Joakim Lamotte Livsmedelverket för deras hantering av arseniken i riskakor. Tidigare uppmärksammade inlägg har handlat om alltifrån föräldraskap till flyktingkatastrofen.

Hur bestämmer du ämnen?
– Det är bara infall. Jag går runt och funderar jävligt mycket. Det var därför jag började blogga, skriva krönikor och debattartiklar. Jag har jävligt många tankar som måste ut. Men nu spelar jag in ett klipp och lägger ut istället, säger han.

– Jag är en debattnörd och är mitt i flödet varje dag. Det avspeglar sig i det jag lägger ut. Jag lusläser de flesta tidningarna, och det är nog rätt folkliga ämnen också. Men det handlar om saker jag är mitt uppe i: jag har två småungar och familj. Det är ämnen som folk går igång på. Jag försöker ta sådant som ligger mig närmast om hjärtat.

Tilltalet i videoklippen är rakt och pedagogiskt.
– När jag började lägga ut videos försökte jag syssla med ironi och så. Men sedan tänkte jag "skit samma, jag kan vara mig själv och säga vad jag tycker utan att linda in saker". Det har gjort stor skillnad.

Hur påverkar det här dina förutsättningar att jobba som nyhetsjournalist?
– I grund och botten har jag haft svårt för åsiktjournalister. Men ju mer jag håller på med sådana här grejer desto sämre passar jag in i den vanliga nyhetsjournalistfåran. Som journalist tycker jag inte att man ska ha så mycket åsikter om saker, så det här är ett medvetet val. Sedan får vi se vad som händer.

Har du funderat kring hur du kan tjäna pengar på det?
– Det har varit en sidoverksamhet som jag blivit mer intresserad av. Om jag velat tjäna pengar hade jag gått all in på Youtube eller så. Nu har jag varit intresserad av att nå så många som möjligt. Men det är många som hör av sig med erbjudanden om högt och lågt.

Att Joakim Lamotte hårdsatsar på Facebook innebär också att han valt bort andra plattformar att synas på. Exempelvis Twitter.
– Jag tycker att Twitter är helt meningslöst – det ger mig inte någonting. Det finns ingen sprängkraft i det över huvud taget. För några år sedan trodde jag att det skulle slå igenom i Sverige, men det har inte gjort det. Det är en ankdamm för närmast sörjande. Jag känner ingen som använder Twitter som inte är journalist eller politiker, säger han.

På det personliga planet har han också fått tänka om efter att delningarna tagit fart.
– Jag kan inte ha på ljudet på telefonen längre på nätterna. Det är en massa galningar som ringer och sms:ar, särskilt efter att jag har lagt ut ett klipp. Min fru och jag blir vansinniga.

Några av Joakim Lamottes videos:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.