Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Från kolleger till kombattanter – Janne och Janne gjorde upp i duell

Publicerad: 6 juli 2016, 08:22

Jan Scherman och Jan Helin debatterade.

Foto: Andreas Elgstrand.

De forna Aftonbladetbossarna Helin och Scherman gjorde upp i Aftonbladets tält. Facebook, Breaking News och sponsring var ämnena som avhandlades.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanAftonbladetAlmedalen 2016SVTJan Helin

Det blev inte bara kompismys när Jan Scherman och Jan Helin möttes i Almedalen under tisdagen för att debattera framtidens tv.

– Jag har skrivit en lapp här där det bland annat står: "Bli inte förbannad", den ska jag veckla upp ibland för säkerhets skull, inleder Jan Scherman debatten.

SVT:s relation till Facebook har länge varit en het fråga. När Jan Helin var publisher på Aftonbladet var han en högljudd kritiker till att statligt finansierade public service närde Facebook med data.

Något Jan Scherman, tidigare affärsområdeschef för Aftonbladet TV, inte är sen att kommentera:

– Det här kan vara lite komplicerat för Janne, som nyligen har bytt lag. Jag råkar ju veta vad monsieur har sagt på våra ledningsmöten på Aftonbladet, säger han och syftar till att Jan Helin nyligen blivit programdirektör på SVT.

– Men nu har jag tänkt till, kontrar Jan Helin. Om samtliga svenska medier plötsligt skulle ta sitt förnuft tillfånga och backa från Facebook, skulle det vara helt omöjligt för public service-bolag att vara där. Men så ser inte läget ut i dag.

Jan Scherman menar att SVT:s förhållningssätt till Facebook är schizofrent.

– Man tänker att lite Facebook inte är farligt, men är inte där fullt ut. Lite sponsring är helt okej, men inte fullt ut. Problemet för företag som agerar så är att de till sist förlorar sin identitet. I det här fallet vore det enkelt för SVT att prioritera de nationella medierna, och låta Facebook få en skvätt. Men SVT gör tvärtom, säger han.

För att svenska medier ska stå starkare i kampen mot Facebook, som tar
annonspengar från de traditionella mediebolagen, har Jan Scherman ett förslag. Han tycker att det är dags att lägga ner stridsyxan och börja samarbeta.

– Det vore en dröm att få till ett nationellt initiativ kring en gemensam plattform för medierna. På den punkten har Scherman rätt, det går inte att ta sig an den här utmaningen en och en, säger Jan Helin.

--

Eftersnack med Janne H

Hur var det att debattera med en gammal kollega?
– Kul och givande. Scherman är ständigt nyfiken på det nya, kunnig om tv och alltid publicist först.
Vem var debattens kung?
– På Zlatansvenska skulle jag nog säga att jag var king, Scherman legend ...

Eftersnack med Janne S

Hur var det att debattera med gamla chefen?
– Vi har under åren slängt käft och lärt känna varandra. Och vänskap klarar åsiktsskillnader. Jag har stor respekt för för honom som publicist. Respekten blev inte mindre efter idag
Vem var debattens kung?
– Även om vi båda är två vinnarskallar blev det jämt lopp.

--

6 snabba
Breaking News eller Slow TV?
JH och JS: Breaking News

Youtube eller Facebook?
JH och JS: Youtube

Sex sekunders reklam eller ingen alls?
JS: Sex sekunder
JH: Ingen alls

Fakta eller känslor?
JH och JS: Både och.

Här är ditt liv eller sikta mot stjärnorna?
JS: Sikta mot stjärnorna
JH: Här är ditt liv.

SVT eller Aftonbladet?
JS: Aftonbladet och SVT i den ordningen.
JH: SVT och Aftonbladet i den ordningen. Sveriges viktigaste medier.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.