Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Från Puerto Rico till Stampen

Publicerad: 14 Januari 2015, 09:03

Johanna Öberg flyttar hem - och börjar på Stampen.

Foto: Pressbild.

UPPDATERAD. Johanna Öberg är ny vd för Stampen Media Partner. Hon har 15 års erfarenhet i mediebranschen och har nyss flyttat hem från Puerto Rico, där hon lanserade tidningen Metro.


Ämnen i artikeln:

Johanna ÖbergMetroStampenStampen Media Partner

I slutet av 2012 lämnade Johanna Öberg toppjobbet på Metro International för att starta upp Metro i Puerto Rico. Som vd har hon lyckats bra med att etablera tidningen, men nu flyttar hon hem.

Ny adress är Stampen Media Partner, där hon tar vd-rollen. Anledningen till att hon tackade ja till erbjudandet var främst de möjligheter hon ser.
–  På ett knappt år har Stampen halverat skulden och fördubblat det operativa resultatet. Det är ett styrkebesked. Det kommer att finnas fortsatta utmaningar framöver, men Stampen som grupp står extremt mycket starkare nu. Ägarna har också insett vikten av en bred produktportfölj där Stampen Media Partner är väldigt strategiskt placerade. Jag tror att det finns outnyttjade synergier.

Vilka möjliga synergier ser du?
– Stampen Local Media och Stampen Media Partner skulle kunna utvidga sitt samarbete. Det finns redan en massa produkter som vi levererar till konkurrenter i dag. Vi ser att printvärlden behöver den typen av digitala produkter som vi kan erbjuda Stampen Local Media. De har i sin tur en räckvidd och bas av läsare som jag tror är viktig att korsbefrukta.

Stampen Media Partner har rensat upp i bolagsportföljen efter försäljningarna av Appelberg och Svenska Fans. Nu ligger fokus på tillväxt inom det digitala området.

Är det aktuellt med fler försäljningar?
– Jag tror att det kan bli aktuellt med både försäljningar och förvärv. Det är viktigt att hela tiden se över portföljen och vara bäst placerade i den här extremt snabbrörliga mediemarknaden. Man ska inte avfärda något, säger Johanna Öberg.

Flyttlasset gick från Puerto Rico strax innan jul. Att flytta hem igen var tanken redan från början.
– Jag kände att det var dags att göra något nytt. Det var jättehärligt att sitta på en västindisk ö i två år. Men planen var hela tiden att lansera och se till att bolaget flög, vilket skedde snabbt. Jag kände att jag var färdig.    

Under sin 15-åriga karriär har Johanna Öberg främst arbetat inom olika Kinnevik-bolag. Att lämna koncernen var inget lätt beslut.
– Jag har trivs extremt bra på Kinnevik. Men jag kände att det alltid är bra med förändring. Personligen känns det bra att bredda sig och hamna i nya sammanhag. Men jag känner stor repekt och tacksamhet för allt jag fått uppleva inom Kinnevik.

Stampens koncernchef kommenterar värvningen så här:
– 2015 kommer vi kunna lägga mer fokus på framtidssatsningar. En viktig del i det är rekryteringen av Johanna Öberg som vd för våra tillväxtmedier. Det känns fantastiskt att Stampen Media Partner nu får en av mediebranschens bästa chefer, säger Martin Alsander, vd och koncernchef för Stampen Media Group i en kommentar.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.