Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag21.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Från Youtube-nätverk till mediehus – så går Splay i Sverige

Publicerad: 22 Juli 2016, 12:32

Splays grundare och vd Vigör Sörman.

Foto: Andreas Elgstrand

Splay nära fördubblade omsättningen i Sverige under 2015. ”Vi har helt ställt om affären”, säger grundare och vd Vigor Sörman.


Ämnen i artikeln:

Vigor SörmanFacebookSociala medierYoutubeNätverk

Det är Breakit som idag presenterar siffrorna för det digitala mediehuset Splay 2015. Den svenska verksamheten omsatte 46 miljoner kronor, jämfört med 25 miljoner i fjol. Splay gör en rörelseförlust på 5,5 (-1) miljoner kronor.

Dessa siffror är dock missvisande, menar Splays grundare och vd Vigor Sörman när Resumé når honom. Splay består idag av bolag på fem marknader. MTG äger 80 procent, vilket gör att han inte får uttala sig.

– Resultatet för Sverige blir missvisande, då vi i Sverige har vårt globala team och därmed utvecklingskostnader. Det jag kan säga är att vi överlag har dubblat vår omsättning från förra året för Splaygruppen och att vi har ökat mycket genom expansion.

Hopslaget med det danska och norska resultatet gör Splay en förlust på 7,7 miljoner kronor i Sverige, enligt Breakit.

– Det är inget jag kan kommentera.

Under förra året öppnade Splay bland annat kontor i Tyskland. Man satsade även på egna plattformar som Gosnap och Unicorn.me.

– På så sätt blir vi inte beroende av Facebook och andra stora plattformar.

När Splay startade 2013 gjorde de det som ett Youtube-nätverk. Tre år senare är affärsmodellen omgjord.

– Vi har gått till att bli ett digitalt mediehus och inte bara arbeta med Youtube utan även involvera plattformar som Snapchat och Instagram. Idag spelar det ingen roll på vilken plattform du är stor.

LÄS MER: "Naked content är det nya native"

Deras arbete med att vara ett mediehus för digitala innehållsskapare som vill nå millennials fortsätter. Ett ökat fokus ligger på varumärken som vill ställa om sin kommunikation.

– Vi visste från start att bygga en affär kring den traditionella annonsaffären inte var framtidssäkert. Vi integrerade varumärken i Youtubevideos, idag skapar vi hela innehållssatsningar. Ett framgångsrikt exempel är Intersports Youtubekanal ”Fotbollstuben” som har 53 000 prenumeranter och 4,5 miljoner visningar ett par månader efter start.

Vad ska företag göra i marknadsföringsväg idag?
– All kommunikation går mot rörligt. Du behöver producera rörligt innehåll som en publik aktivt vill titta på.

Vad gör företag för misstag då?
– Satsar pengar på sökordsannonsering. Jättebra om man vet vilken produkt man ska ha. Desto viktigare att skapa innehållet som leder fram till köp. Hur många går in på Google och söker produkter idag?

LÄS MER: "De enkla och självklara grejerna intresserar inte mig"
LÄS MER: Så mycket tjänade Splays grundare på MTG-affären

Enligt Vigor Sörman öppnar Facebooks videosatsning för stora möjligheter.

– Youtube har svårt att nå de över 40 år. Facebook blir en intressant plattform att nå målgruppen över och en viktig faktor för alla varumärken när de börjar skapa rörligt.

Kommer ni att expandera till fler länder inom kort?
– Vi tittar på hur vi kan expandera och utveckla affären i olika steg eller satsningar, men jag kan inte gå ut med det. Under hösten kommer flera spännande satsningar, säger Vigor Sörman.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.