Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Franska valet: En revansch för etablerade medier

Publicerad: 24 april 2017, 06:27

Foto: Thermidorimage/Wikimedia Commons

Mindre fejkade nyheter i franska valet, Instagram stänger av vertyg för fejkade följare och Fredrik Virtanen rasar mot sparpaketet på TV4. Det och mycket mer i morgonsvepet.


Fejkade nyheter fick stå tillbaka i Frankrike
Fransmän har spridit information av högre kvalitet i samband med presidentvalet än vad som var fallet i USA. Falska nyheter stod bara för fyra procent av delat material på Twitter, det visar en undersökning gjord av en forskargrupp vid Oxford universitet. 46,7 procent kom från etablerade nyhetsmedier, 16 procent byggde på innehåll från regering, politiska partier och experter och 20 procent byggde på annan typ av politiska nyheter och information.

När internationella medier, däribland välrenommerade nyhetsbyrån Reuters och brittiska The Independent, skrev om studien blev andelen falska nyheter betydligt vanligare än vad som angavs i forskningsrapporten.

Virtanen: "Giriga TV4 sparkar folk trots höga vinster"
I veckan meddelade TV4 ett sparpaket där 90 personer förlorar jobbet. Vd:n Casten Almqvist påtalade att man försökt begränsa antalet journalister som lämnar i så hög utsträckning som möjligt. Trots det skriver Aftonbladets Fredrik Virtanen att besparingen är ett ytterligare ett exempel på att det är journalistiken som först får stryka på foten när giriga chefer vill spara pengar. Som exempel nämner han att C More, trots förlustberget, klarar sig i sparpaketet. "Journalistik är dyrt och underhållning är billigt", skriver Virtanen, och tillägger att TV4-gruppens vd Casten Almqvist är noga att se till att vinsten ligger kring 600–800 miljoner kronor per år.
"Bland direktörer och ägare mäts framgång enbart i pengar. 90 nya arbetslösa är bara vinst.", skriver Virtanen.

VLT-journalist utsatt för brandattentat
En flaska med brännbar vätska kastades in i journalisten Håkan Slagbrands bil i centrala Västerås under fredagen.
– Jag ser det som ett attentat riktat mot mig som person och framförallt min yrkesroll, säger han efter branden till den egna tidningen.
Bilbranden släckas snabbt sedan en granne uppmärksammat branden och slagit larm.
– Det fanns 30 bilar att välja på, men det blev min. Vi hittade en liten plastflaska inne i bilen med förmodad brännbar vätska, säger Håkan Slagbrand, som tidigare har mottagit anonyma hot via brev. Två hot har polisanmälts.

Chefredaktören Daniel Nordström ser allvarligt på det inträffade:
– Det är ytterst allvarligt om det är så att det är riktat mot Håkan. Han har ett stående kontrakt med VLT och jobbar mycket med kriminalbevakning. Vi vet inte exakt vad det här är, men det finns stor risk att detta har att göra med hans journalistiska verksamhet. Vi kommer att gå vidare med detta, säger Daniel Nordström.

Instagram stänger ned tjänst som fixar fejkföljare
Instagram tar krafttag mot tjänster som används för att generera fler följare åt användarna och blockerar tjänsten Instagress som en konsekvens av detta. Förenklat gick tjänsten ut på att låta en bot med automatik lajka och kommentera andras inlägg, något som med tiden genererar fler följare. Till Business Insider säger Instagram att man "inte vill kommentera specifika appar" och hänvisar i stället till sin utvecklarpolicy. Där framkommer det att tredje part inte får sälja Instagram-data. Det finns inga siffror på hur många som betalat för Instagress-tjänsten, som kostade motsvarande 90 kronor i månaden under de tre år den fanns.

Pinterest slopar like-knappen
Den sociala digitala plattformen Pinterest kommer att plocka bort like-funktionen från tjänsten. Det säger Pinterest i ett uttalande till Recode.
Orsaken är att många användare tycks vara osäkra på skillnaden mellan like- och spara-knapparna. Men också att Pinterest vill särskilja sig från andra sociala plattformar som Facebook och Instagram.

Sanna Lundell kritiserar Hannah Widell och Amanda Schulman
Det fortsätter storma kring Hannah Widell och Amanda Schulmans kosttillskott "Hers". På kort tid har produkten kritiserats av flera både hälsobloggare och branschkollegor. I en krönika i Expressen kallade tv-profilen Jenny Strömstedt förpackningarna som "små burkar som mer liknar godiset man köper på knallemarknaden med etiketten Bakispiller". Nu kommer kritik från programledaren och journalisten Sanna Lundell:

"Till Hannah och Amanda samt deras fans vill jag säga följande: Nej det är inte kvinnohat, avundsjuka eller missunnsamhet som ligger bakom kritiken mot er produkt. Det är sunt kritiskt tänkande som har väckt debatten", skriver hon.

Skriver hon i sin blogg och fortsätter:

"Jag gillar många av era fantastiska och inspirerande idéer. Men jag ogillar att ni gör stora pengar på vin. Och nu på ett oseriöst alldeles för dyrt piller. För pengar tjänar ni. Stora pengar. Och det unnar jag er. Men inte när de tjänas in på tveksamma sätt. Och ni måste lära er att ta kritik. Ni måste lära er, samt era lyssnare/följare/fans att tänka kritiskt. Vi går ett mycket mycket farligt samhällsklimat till mötes annars".

Bezos mäktigast i branschen
Branschtidningen AdWeek har rankat vad de anser de mäktigaste personerna inom tech och marknadsföring. Högst upp på listan hamnar Amazon-grundaren, tillika Washington Posts ägare, Jeff Bezos. Han följs av Facebookgrundaren Mark Zuckerberg och Googles motsvarighet Larry Page. Listan är förstås stäckad med namnkunniga personer som Sir Martin Sorrell (7), Tim Cook (9) och Rupert Murdoch (10). Den kvinna som placerar sig höst är Indra Nooyi (8), koncernchef för PepsiCo.

Daniel Ek med på prestigelista
Spotify-grundaren Daniel Ek återfinns på magasinet Times årliga lista över världens 100 mest inflytelserika personer. Hyllningstexten till svensken är skriven av musikern Ed Sheeran:

"Spotify lanserades när min egen karriär tog fart, så man kan säga att vi har vuxit upp tillsammans. Som en artist har det blivit ytterligare ett sätt som jag kan komma i kontakt med mina fans. Och som ett fan själv är det fenomenalt att kunna ha nästan all världens inspelade musik tillgänglig."

Strage köpte Birros jacka
Efter budkriget om Marcus Birros brölloppstavla där ett par personer köpte loss tavlan till Alex Schulman lade DN-skribenten Fredrik Strage det vinnande Traderabudet på Marcus Birros skinnjacka. Han gav sedan tillbaka jackan till Marcus Birro.
– Den symboliserar klassisk goth och Sisters Of Mercy, en sida av honom som jag tycker att han ska bejaka snarare än att kandidera som partiledare för Kristdemokraterna. Att också den skulle hamna hemma hos Alex Schulman gav mig viss ångest, så jag bestämde mig för att rädda jackan. Det handlar inte om att hjälpa Marcus Birro – jag gjorde det för rocken, säger Fredrik Strage till DN.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.