Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Frida gör techsatsning

Publicerad: 30 Augusti 2016, 07:18

Redaktionen på Frida.

Foto: Carl Klingspor

Tidningen ska skriva nyheter om tech för att få fler tjejer att intressera sig för området, i samarbete med utbildningsföretag.


Ämnen i artikeln:

Frida förlagFrida

Nya Frida tech ska drivas i samarbete med Tech Girl, ett initivativ för att få fler tjejer att jobba inom it-branschen. Det drivs av Valtech som har programmeringsutbildningar för just unga tjejer. Satsningen görs på tre plan: redaktionellt, i kundsamarbeten och annons.

Man ska bland annat bevaka technyheter, producera tech-hacks till korta filmer och intervjua tjejer som driver eget i branschen. Innehållet ska publiceras på sajten, i print, podd och sociala medier.
– Vi vill med den här satsningen ta tillvara på tjejernas befintliga techintresse och göra en förändring. Vi vill visa att det går att välja en framtid inom dessa yrken oavsett vilket kön du har, att helt enkelt få tjejer att ta större plats i en mansdominerad bransch, kommenterar Terese Allert, chefredaktör för Frida.

Funda Denizhan, ansvarig för Tech Girl, berättar att det finns en stigande efterfrågan av jobb inom digitala områden, men konstaterar att bara 23 procent av de som jobbar i branschen är kvinnor.
– Genom Frida tech kommer vi att nå ut till ännu fler tjejer och inspirera dem till att välja ett yrke inom it, säger

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Frida förlagFrida

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.