Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Frida större än Expressen på Youtube – har 21 000 prenumeranter

Publicerad: 1 Juni 2016, 05:21

Foto: Youtube/Frida

Tjejtidningen växer på Youtube, Instagram lanserar företagsprofiler som ska underlätta annonsering och reportrar tvingades beskriva flyktingar som hot.


Ämnen i artikeln:

Nya TiderInstagramFridaAvpixlatMTGYoutubeStampenDispatch InternationalNPP

Frida växer på Youtube – har 21 000 prenumeranter
Aller-ägda Frida satsar i fler olika mediekanaler, som Facebook, Instagram, Snapchat och Youtube. På den senare plattformen har man kommit upp i 21 000 prenumeranter och har i dag en kvarts miljon visningar i veckan, enligt ett pressmeddelande. Det går att jämföra med Dagens Nyheters 1 000 prenumeranter på Youtube, Aftonbladets 4 300 och Expressen TV:s dryga 19 000.

Frida uppges snart lansera ett första sponsrat samarbete.
– Det är väldigt roligt att annonsörer hakar på vår stora playsatsning. De förstår potentialen i att synas i rörligt format när de ska rikta sig till vår målgrupp. Frida har hög trovärdighet och har vuxit till att bli en plattform av tidning, sajt, play, podd och Snapchat som en stor andel av Sveriges unga tjejer i åldern 12 till 17 år vänder sig till, säger chefredaktör Terese Allert.

Instagram lanserar företagsprofiler – ska underlätta annonsering
Företag som använder bildtjänsten har sedan lanseringen haft lika mycket insyn i hur bra deras inlägg går som vanliga användare. Men det ska nu ändras och inom kort ska Instagram rulla ut nya funktioner anpassade för företag, skriver Adweek. Företagen ska kunna använda en instrumentpanel inbyggd i appen, med data om hur deras inlägg presterar. Man ska kunna få uppgifter om när användaren nåtts av inlägget, hur mycket engagemang det skapat och vilka intryck det genererat.
Med statistiken som grund ska företagen uppmuntras att använda inlägg som fungrar bra till att omvandla till annonser på tjänsten. Uppdateringarna väntas först dyka upp i USA, Australiern och Nya Zeeland, innan de kablas ut globalt.

Reportrar tvingades beskriva flyktingar som hot
Tjeckiens tredje största tv-kanal Prima ägs till hälften av svenska mediebolaget MTG. Nu har DN tagit de av en granskning av kanalen, gjord av sajten Hlidaci Pes, som visar att reportrar på Prima ska ha hotats med uppsägning av cheferna om de inte lydde ordern att framställa flyktingar och Islam som ett hot i rapporteringen. Två reportrar lämnade i protest.

Byrån Soul Npp försatt i konkurs
För bara ett år sedan förvärvade Soul Design AB reklambyrån NPP. Örebrobyråerna har haft uppdrag hos O, Helga Natt respektive Örebrohockey. Men igår tisdag försattes Soul NPP alltså i konkurs, enligt Dagens Media. NPP hade 2014 ett minusresultat på 182 000 kronor med en omsättning på 13 miljoner kronor.

Stampen gick med 36 miljoner back första kvartalet...
Om Stampens verksamhet hade fortsatt utan rekonstruktion, hade alla resurser varit slut inom ett år, har Medievärlden, som tagit del av balansräkningen, räknat ut. Det menar man med anledning av att rörelseresultatet inklusive finansnetto blev minus 36 miljoner kronor det första kvartalet i år, i relation till det egna kapitalet, som i mars månad uppgick i 135 miljoner kronor. Stampens rörelseresultat var 2014 minus 406 miljoner kronor, men 2015 plus 153 miljoner kronor.

Nästan bara män som skriver på främlingsfientliga sajter
Bara 7 procent av de artiklar som skrivs på främlingsfientliga sajter som Avpixlat, Dispatch International och Nya Tider, är författade av kvinnor, enligt en rapport som SvD tagit del av. Dock finns ett stort mörkertal eftersom omkring hälften av skribenterna är anonyma.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.