Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Friskis & Svettis markering mot rasism – en viral succé

Publicerad: 8 mars 2016, 07:14

Friskispressens virala text.

Foto: Friskispressen

Friskis & Svettis ställningstagande mot rasism har blivit en viral framgång, Snapchat ska nå över 300 miljoner dollar i år och så tar New York Times upp kampen mot adblockers.


Ämnen i artikeln:

Friskis & SvettisMorgonsvepet

Friskispressens ställningstagande mot rasism – en viral succé
Under tisdagen började en viss ledare att spridas i sociala medier – nämligen Frispressens chefredaktör Mattias Wising Bondes text som uppmanar människor med främlingsfientliga åsikter att stanna utanför Friskis & Svettis lokaler. Det är under rubriken ”Allt är inte välkommet på Friskis & Svettis” som han tar ett tydligt ställningstagande mot rasism och drar bland annat paralleller till när gymkedjan i höstas delade ut gratis träningskort till ensamma flyktingungdomar.
Nu har texten blivit lite av en viral succé.
– Jag har aldrig i min snart 30-åriga karriär fått så mycket respons på en text. Det är både medlemmar och funktionärer som hör av sig och är tacksamma, säger Mattias Wising Bonde till Aftonbladet.
Mattias Wising Bonde var beredd på negativa kommentarer även med denna text, men har nu fått ta emot ett stort antal hurrarop, skriver Expressen.
"Såå bra skrivet! Heja Friskis & Svettis!", skriver en användare på Facebook, medan en annan utbrister "Underbart uppfriskande med någon som vågar säga ifrån! Du är ett föredöme!"

Även på Twitter hyllas texten av bland andra Vänsterpartiets förre partiledare Lars Ohly, folkhälsominister Gabriel Wikström och medieprofilen Margret Atladottir.

— Lars Ohly (@OhlyLars) March 7, 2016F&S tar ställning mot rasismen. Bra! https://t.co/AtLFmPZEQE
— Héctor Barajas (@antilagom) March 7, 2016DAGENS MODIGASTE CHEFREDAKTÖR i #Sverige är Mattias Wising Bonde på @friskispressen https://t.co/vCcBSwGoFq #journalistik #StopRacism
— Gabriel Wikström (@gabrielwikstrom) March 6, 2016Tydligt ställningstagande mot rasism och vad som gäller hos @FriskisSvettisR pic.twitter.com/aJlftVhDck
— Margret Atladottir (@atladottir) March 7, 2016Friskispressen visar var det antirasistiska skåpet ska stå https://t.co/04qTzGdoqN via @PolitismSE

Facebook tar större kontroll – Instant articles i Wordpress
Facebook inleder ett samarbete med bloggjätten Wordpress som gör det möjligt för Wordpress-användare att publicera innehållet i Instant articles via ett plugin, skriver The Verge. Hittills har Facebook bara använt Instant articles tillsammans med olika publicister, som Washington Post, BBC och svenska Expressen och Aftonbladet.
Instant articles lanseras brett den 12 april. Då kommer alla publicister kunna använda tjänsten.

Snapchats mål: Minst 300 miljoner dollar i intäkter 2016
Snapchat riktar in sig på intäkter mellan 300 miljoner dollar och 350 miljoner dollar under 2016, enligt källor till Recode. Det är sex eller sju gånger mer än de 50 miljoner dollar som Snapchat räknade med att dra in i fjol.
Snapchats affärsmodell är fortfarande ny och annonsörerna experimenterar fortfarande, vilket innebär att det är svårare att beräkna kommande intäkter. Enligt källor nådde dock bolaget intäkter på 100 miljoner dollar i kvartal fyra. Intresset för att annonsera i Snapchat ser vi inte minst i presidentvalskampanjerna nu, där bland andra Bernie Sanders har rullat en minikampanj och Ted Cruz har retat upp sin mot kandidat Donald Trump.
Snapchat har avböjt att kommentera intäkterna för Recode.

New York Times blockar adblocker-användare
Nu ger sig jätten New York Times in i kampen om annonspengarna. Tidningen har börjat välja ut en liten del av de antal läsare som använder adblockers och frågar dem att ta bort blockeraren. Meddelandet dyker upp både hos prenumeranter och icke-prenumeranter, skriver Digiday.com.
Ny Times onlineintäkter för fjärde kvartalet var 70 miljoner dollar, eller en tredjedel av deras totala annonsintäkter. Tidningen har ett ambitiöst mål om att de närmsta fyra åren öka de digitala intäkterna till 800 miljoner dollar – ett mål som inte kommer uppnås om adblockersanvändarna ökar.

Let’s Dance nya inslag – Daniel Paris i reklampauserna
TV4 förnyar Let’s Dance för att locka yngre tittare. Nu ska bloggaren Daniel Paris sända live i reklampauserna, skriver TV4 på sin hemsida. Daniel Paris ska intervjua kändisar, deltagare och proffsdansare. Satsningen är en utökning av eftersnacksprogrammet som nu får namnet ”After dance” och som även i år ska ledas av Jessica Almenäs.
Isabel Adrian, Nassim Al Fakir och Thomas Wassberg är några av de som är klara för årets säsong av Let’s Dance.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.