Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Fultrafiken kostar svenska annonsörer 1,2 miljarder

Publicerad: 18 December 2015, 11:17

Svenska annonsörer luras på 1,2 miljarder kronor årligen.

Foto: Colourbox

Så kallad fultrafik drabbar annonsmarknaden hårt. Det handlar om så mycket som 1,2 miljarder kronor per år som svenska annonsörer kan se som bortblåsta.


Ämnen i artikeln:

AnnonseringAnnonserTidningsutgivarnaTobias HedströmAnnonsIAB

Att säkerställa att man faktiskt får vad man betalar för är en fråga som mediebyråer och annonsköpare haft på agendan i åratal. Nu visar dock nya siffror från amerikanska IAB, Interactive advertising bureau, att problemet är större än någonsin.

IAB har låtit Ernst & Young undersöka hur mycket den amerikanska marknaden förlorar årligen på falska annonsvisningar, där det kan handla om köpt trafik och som därför inte ses av läsarna. Fusket uppgår till 4,6 miljarder USD årligen, vilket motsvarar 9,3 procent av de totala investeringarna i digital annonsering i USA.

I Sverige är problemet också större än vad man trott. Tidningsutgivarnas chefsanalytiker Tobias Hedström har räknat ut att om samma procentsats används i Sverige så betyder det att annonsörerna luras på 1,2 miljarder på falska annonser. ”En chock”, säger han.

– Det är en sjukt hög siffra. Branschen vet om det här, men det är svårt att komma tillrätta med problemet, säger Tobias Hedström.

Hur går det här till?
– Dels har det att göra med att det är strul som gör att systemen inte har koll på vem som sitter på andra sidan skärmen. De rena bedrägerierna är när en sajt säger att de har många besökare – det vill säga att en dator låtsas ha 100 000 besökare. De säljer sedan vidare till annonsnätverk.

Hur ser mediebyråerna på problemet?
– Mediebyråerna lägger ned mycket tid på att följa upp. Men det är ett så pass stort arbete så fultrafiken slinker alltid igenom, även när man är medveten om det.

Vilka drabbas hårdast?
– Dels de små annonsörerna som inte är så vana vid att köpa och som inte har en ordentlig uppföljning. Men även de stora aktörerna som lägger enormt mycket pengar digitalt. Även om de följer upp så är det alltid en liten procent där det inte är en människa som sitter bakom datorskärmen. Det kommer att handla om stora summor.

Enligt Tobias Hedström börjar det nu röra på sig i branschen och fler företag kan komma att satsa på att garantera riktiga annonsvisningar.
– Comscore har en validated campaign idag. Men det kommer vara fler tredje partstjänster, som garanterar att allt går rätt till. Mediebyråerna åtgärdar problemet på ett manuellt sätt idag, vilket tar tid.

Tipset är att helt enkelt köpa kända varumärken.
– Enklaste sättet är att undvika alla former av oseriösa aktörer och köpa hos varumärken du litar på, även om de kostar mer.

Kommer ni på TU ta något krafttag mot detta?
– Vi diskusterar problemet med våra medlemmar idag. Däremot har vi inte något organiserat arbete mot det. Men det är något som måste upp på agendan, säger Tobias Hedström.

Du hittar hela IAB:s undersökning här.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.