Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Fyra har fått lämna KIT

Publicerad: 4 September 2018, 07:38

Enligt uppgifter till Resumé kommer KIT att behöva göra fler nedskärningar och säga upp personal. Något som dementeras av vd Linda Öhrn Lernström.


Ämnen i artikeln:

KITPeder BonnierLinda Öhrn Lernström

Igår meddelade Tomas Franzén att han lämnar vd-rollen på Bonnier. I ett internmejl till Bonniers anställda skriver han att förändringen kommer efter Bonniers beslut att sälja tv-verksamheten Bonnier Broadcasting till Telia, en affär som enligt uppgift är värd drygt 10 miljarder kronor. När Bonnier Broadcasting säljs vill styrelsen enligt mejlet driva de olika affärsområdena som självständiga bolag med egna styrelser istället för inom Bonnierkoncernen. Och att de olika bolagen ska bära sina egna kostnader Målet är att förändringen ska vara på plats vid årsskiftet.

Enligt uppgifter till Resumé väntar fler förändringar inom Bonnier och KIT kommer att behöva göra nedskärningar och säga upp personal. Detta dementeras dock av vd Linda Öhrn Lernström.

– I samband med att bolagsdelningen meddelades i somras kommunicerade vi även då att mediabolaget stod inför vissa förändringar för att öka det kommersiella fokuset i bolaget, säger Linda Öhrn Lernström till Resumé och fortsätter:

– Det innebär att några medarbetare fått nya roller och några varit tvungna att sluta. Vi har även anställt – och kommer att anställa – några nya personer till bolaget.

Sedan KIT grundades 2014 har bolaget hittills tagit in omkring 70 miljoner kronor i riskkapital från Bonnier Growth Media. Från starten fram till 2016 redovisade KIT ackumulerade förluster på 60 miljoner kronor.

Under 2018 har det hänt en hel del på KIT. Tidigare i år lanserade bolaget sitt eget produktionsverktyg i Story Engine, som man internutvecklat under två års tid, och inledde nya samarbeten med kunder som The Times och The Sunday Times.   

LÄS MER: Efter testperioden – KIT lanserar sin Story engine

LÄS MER: Nu styckar KIT upp bolaget

Man styckade även upp bolaget, där Story Engine knoppades av för att "fortsätta utveckla verksamheterna efter deras respektive behov". I samma veva blev Linda Öhrn Lernström ny vd för mediebolaget. Hon hade dessförinnan varit med och byggt upp featureavdelningen på bolaget.

I samband med omorganisationen säger Linda Öhrn Lernström till Resumé att det är fyra som fått gå från mediebolaget och att man hittills anställt en ny person. Framöver är planen att anställa ytterligare två medarbetare.

Sedan KIT grundades 2014 har bolaget hittills tagit in omkring 70 miljoner kronor i riskkapital. Från starten fram till 2016 redovisade KIT ackumulerade förluster på 60 miljoner kronor. Om Bonnier nu ställer krav på vinst, vad ska mediebolaget inom KIT göra då?

– Mediebolaget har i princip dubblerat sin omsättning varje år sedan start, och kommer att vara lönsamt på månadsbasis mot slutet av året.

Vad innebär det för er att ni nu tvingas att skära ner?
– Planen med omorganisationen har varit att skapa rätt förutsättningar för att fortsätta växa som bolag och kunna fortsätta att ge våra läsare och kunder innehåll i världsklass.

Hur ser du på mediebolagets framtid?
KIT har på kort tid lyckats bygga ett unikt varumärke och vår kunskap om historieberättande i sociala medier är i världsklass. Vi jobbar med stora kunder, både vad gäller produktion och rena nativelösningar och ser att marknaden verkligen gillar det vi gör så på den fronten kommer vi att öka tempot ordentligt. Vi kommer dessutom fortsätta producera journalistik som flyttar fram gränserna för hur man ska berätta historier i sociala medier.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.