Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Fyra mediachefer av tio funderar på att byta bransch

Publicerad: 27 februari 2013, 10:07

Kristofer Steneberg redaktionschef på Chef

Tidningen Chef har gjort en undersökning bland redaktionella chefer som visar att 40 procent funderar på att lämna journalistiken.


Ämnen i artikeln:

Chef

Undersökningen är gjord i samarbete med Medieledarna som organiserar redaktionella chefer inom fackförbundet Ledarna.

Chef har fått svar från 200 chefredaktörer och redaktionschefer som bland annat fått frågan om de tänker lämna mediebraschen på grund av de dåliga framtidutsikterna.

22 procent har svarat ja och 18,5 procent kanske vilket betyder att 40,5 procent tänker sluta eller funderar på att sluta inom mediebraschen.

– Det man kan utläsa av undersökningen är att framför allt omställningen från att tjäna bra med pengar på print till att tjäna mindre pengar på webb, har varit jobbigt för de redaktionella cheferna, säger Chefs redaktionschef Kristofer Steneberg.

Han påpekar att svaren kan skilja sig från hela populationen av mediechefer eftersom Medieledarna endast har 800 medlemmar och att det är 200 av dem som svarat.

– Men vi har diskuterat med undersökningsföretag och detta är det mest rättvisande resultat vi kan få ut, säger han.

Undersökningen har gått ut till chefer som jobbar såväl inom dagspress som magasinsbrasnchen och etermedia. Och det går att utläsa att det främst är inom dagspress som funderingarna på att byta bransch är som störst.

– Det är en rätt tydlig trend att chefer inom kommersiell dagspress i  betydligt större utsträckning än övriga har funderingar på att lämna  mediebranschen helt. Inom Public Service är viljan att lämna betydligt  mindre även om jag inte vill dra för stora  slutsatser på så litet underlag, säger Kristofer Steneberg.

Undersökningen kommer att presenteras i sin helhet på Mediedagarna i Göteborg den 7 - 8 mars.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Chef

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.