Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Fyra vägar för mediehus att ta makten från Facebook

Publicerad: 14 Juni 2017, 11:27

Strossles vd Anna Holmquist manar till utökat samarbete mellan mediehusen.

Foto: Pax Engström

Svenska publicister måste arbeta mer aktivt för att minska beroendet av Facebook och andra sociala plattformar, det säger Strossles vd Anna Holmquist som här ger sina bästa tips.


Ämnen i artikeln:

FacebookBig DataStrossleNordic Media Insights

Den ökade tilltron till Facebook och Google som trafikmotorer har gjort att mediehusens direktkontakt med läsarna minskar i en stadig takt. På 1990-talet låg direkttrafiken för svenska nyhetssajter på 90-95 procent, i dag är den mindre än hälften. Samtidigt är 66 procent av jordens befolkning Facebook-användare och hela 44 procent använder Facebook för att ta del av nyheter.

– Därför är Mark Zuckerberg världens mäktigaste publicist i dag, sade Strossles vd Anna Holmquist under Resumés mediekonferens Nordic Media Insights.

Strossle tillhandahåller tekniska lösningar för hur innehåll presenteras och distribueras på mediesajter. Syftet är att öka publicisternas trafik och att ge annonsörer en distributionskanal för native advertising som är så bra som möjligt. I dagsläget används tekniken av över 1000 publicister i Europa och bolaget har kontor i Malmö, Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Publisterna och Strossle delar helt lika på intäkterna från native advertising-artiklar som exponeras på plattformen.

– Med Facebooks sofistikerade data kan de nå exakt vilken användare de vill med ett budskap. Men de sätter sig också mellan läsarna och dig som publicist. Du kan inte välja när och hur du ditt innehåll syns i användarnas flöden. De tar kontrollen, du är inte prioriterad och i slutändan kommer du att tjäna mindre pengar.

Som parallell till förhållandet mellan it-jättarna och publicisterna tar Anna Holmquist utvecklingen på tv-marknaden där maktbalansen mellan plattformsbärarna och innehållsleverantörerna gjort att produktionsbolagens vinstmarginal på omkring en procent knappast kan mäta sig med tv-kanalernas.

Hon presenterade fyra råd för svenska publister att minska beroendet från Facebook och Google.

1) Samarbete genom en modell liknande den Buzzfeed startade upp från
2) Starta egna plattformar för att samla in data såsom Schibsted
3) Bilda allianser där man delar med sig av varandras läsardata och innehåll
4) Diversifiera affären i flera enheter och mediekategorier

– Vi har samarbeten på mediemarknaden där man delar exempelvis, men utan samarbete kring data blir man sårbar väldigt sårbar gentemot Facebook. De flesta har inte resurserna som Schibsted har och behöver samarbetspartners för att skapa ett stark erbjudande. Då måste man dela resurserna och jag kan förstå att många drar sig från att samarbeta med konkurrenter, men det är vägen framåt.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.