Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Gamla Skolvärlden var en trött produkt"

Publicerad: 21 januari 2010, 16:03

När Lärarnas Riksförbund valde att lägga ned hela redaktionen för medlemstidningen var protesterna heta bland andra fackliga tidningar. Idag såg den nya Skolvärlden dagens ljus. – Det här är framtiden. Gamla Skolvärlden var en trött produkt, säger Zoran Alagic, presschef på Lärarnas Riksförbund.


Skolvärlden – så ser den ut efter uppfräschningen.

Då Lärarnas Riksförbund hade kongress 2008 framgick med all önskvärd tydlighet att medlemmarna inte var nöjda med förbundets tidning  - Skolvärlden.

Året efter togs beslut att lägga ned hela redaktionen:

– Då blev det en stor debattartikel i Journalisten där ett 30-tal chefredaktörer för andra fackliga tidningar gick till hårt angrep. När man nu ser resultatet av nya Skolvärlden är jag övertygad om fler kommer att göra samma sak med sin medlemstidning, säger Zoran Alagic, presschef på Lärarnas Riksförbund.

I och med nedläggningen sades ett tiotal personer upp från redaktionen. Nya Skolvärlden produceras av Forma Publishing Group. Ansvarig utgivare och chefredaktör är Jane af Sandeberg. Exakt hur mycket Lärarnas Riskförbund sparar genom att lägga ut produktionen på entreprenad är oklart:

– Vi hade en kostsam produktion. Men det var inte kostnaderna som var huvudorsaken. Främsta anledningen var fokus på medlemsnytta och där höll inte den gamla tidningen måttet, säger Zoran Alagic.

Enligt honom är det bättre att tidningen görs av personer med fullfjädrade journalistiska kunskaper, medan själva förbundet kan lägga all energi på medlemsnytta och opinionsarbete. Ytterst handlar det inte bara om att förändra tidningen Skolvärlden, utan Lärarnas Riksförbund har tagit ett helt nytt grepp på kommunikationsfrågor:

– Vi gör en totalsatsning på kommunikation där Nya Skolvärlden är en del i satsningen, säger Zoran Alagic.

Förutom Nya Skolvärlden och webbplatsen skolvarlden.se med dagligt uppdaterade nyheter sjösätter förbundet en ny webbplats i februari. Denna ska bland annat innehålla ett utökat inslag av webb-tv samt riktad information till olika grupper:

– Vi ska även jobba mer aktivt med Twitter, Facebook och nya kanaler som kommer, säger Zoran Alagic.

Skolvärlden har funnits i olika former sedan 1901. Tidningen kommer ut tio gånger per år och har en upplaga på 90 000 exemplar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.