Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Gammal tidning väcks till liv

Publicerad: 6 februari 2008, 07:12

Dotcom-erans bibel The Industry Standard är tillbaka. Nu kryddad med vadslagning och är byggd som ett socialt media.


År 2000 var IDG-ägda Industry Standard bokstavligen lik en bibel. Tidningen bevakade internetekonomin och annonsörerna stod på kö. Ingen annan amerikansk tidning har haft så mycket annonser. Ett år senare lades tidningen ned i kölvattnet av dotcom-kraschen.

Konkurrenterna Red Herring och Business 2.0 levde vidare men under knappa omständigheter. Förra året orkade inte heller Business 2.0 med och lades ned trots våldsamma Facebook-protester.

Men nu har IDG skakat liv i The Industry Standard igen. I måndags startade tidningen igen men nu enbart på webben. Och med ett till stor del helt nytt utseende och attityd.

Fortfarande handlar The Industry Standard om företag som på något sätt jobbar med internet. Men nu tar redaktionen även hjälp av sina läsare för att fördjupa kunskaperna. Genom ett vadslagningssystem, av typen Hollywood Stock Exchange, får läsarna förutse utvecklingen bland internetföretag. Kommer Yahoo att godta Microsofts bud? Kommer Facebook att erbjuda en konkurrent till Adsense? Den typen av frågor och det går att satsa pengar. För att delta så måste man registrera sig och då tilldelas man 100 000 Standard-dollar vilket används vid vadslagningen. När man samlat in tillräckligt med virtuella dollar kan man lösa in dem mot prylar som Nintendo Wii, lunch med en Silicon Valley-direktör eller biljetter till seminarier på MacWorld.
Alla inlägg, vadslagningar och bud kan givetvis kommenteras och diskuteras.

Redaktionen menar att förutom att dra in besökare till sajten fördjupar vadslagningen kunskapen om olika ämnen. Inte minst på grund av at vadslagningen skapar debatter.

Registreringen är gratis och The Industry Standard lever på annonsörer och sponsorer.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.