Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Genombrottet

Publicerad: 15 november 2011, 15:55

2011 blev året då mobilt internet slog igenom på allvar. Det visar en rapport från .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur, som släpps i dag.


Rapporten kartlägger svenskarnas internetvanor i allt från spelande

till bloggande. Den visar att svenskarnas dagliga användande av internet under
2011 ökat från 85 till 86 %.

Intresset för sociala medier ökar för varje år och sprider sig både
ner och upp åldrarna. I dagsläget finns över halva befolkningen på
Facebook.

Bloggläsandet ökar men inte bloggskrivandet, framförallt hos flickor i
åldern 12-15 år.

Vad gäller Twitter används tjänsten av ett begränsat antal på 7 %.

Politiken har enligt undersökningen fått en ökad roll på internet,
antingen i form av sökande av information eller diskussion av politik.

Rapporten visar även ett stort genombrott för mobilt internet, där en
fördubbling i användandet skett. Här ökar tendensen med fler bärbara
datorer och alltfler människor går ut på nätet via telefonen.

Marknadsföringen av mobilt internet har länge varit massiv, men haft
en nästintill stillastående utveckling.  En förbättrad teknik och
överkomliga avgifter är orsaken till det mobila Internets uppsving det
senaste året.  Detta märks även bland ungdomar vilka utgör den mest
priskänsliga delen av befolkningen.  Även apparna har bidragit till
ökningen, 22 % av användarna utnyttjar dessa.

Den vanligaste aktiviteten på internet är nyttjandet av Googles
tjänster, tätt följt av att skriva och läsa e-post samt att söka
nyheter.

Ett av rapportens fördjupningsämnen är digitala spel, där rapporten
säger att hälften av svenskarna ägnar sig åt detta.  Här anser 50 %
att spelande är beroendeframkallande. Nio av tio unga använder sig av
digitala spel, och traditionella spel är de mest populära.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.