Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Gerdin lär företag hantera journalister

Publicerad: 8 oktober 2008, 12:05

Aftonbladets förre chefredaktör Anders Gerdin har ett nytt jobb – han lär företag hantera jobbiga journalister. – Skräckexempel på dålig krishantering är TV4:s och Regeringskansliets agerande under Schenström-affären, säger han till Resume.se.


Anders Gerdin hjälper "andra sidan" att hantera elaka journalister. Foto: Erik Esbjörnsson.

För knappt ett år sedan lämnade Anders Gerdin, 63, jobbet som chefredaktör på Aftonbladet.

Nu har han hittat en ny sysselsättning – som medietränare. Gerdin åker runt till företag och berättar hur de ska uppträda om SVT:s Janne Josefsson eller kvällstidningarnas skjutjärn knackar på dörren.

– Det handlar om att lära den andra sidan hur media fungerar, och varför media granskar dem. Det handlar inte om att förråda journalister och göra jobbet svårare för dem. Syftet är att ge en ökad förståelse för hur media fungerar och hur man umgås med media.

– De här sakerna kan tyckas ”basic” för oss som jobbar med det, men många är rädda för media och blir stressade när de jagas. Jag försöker öka kunskapen om hur journalister jobbar och tänker, säger Anders Gerdin.

Hur känns det att hjälpa ”andra sidan” på det här sättet?
– Det känns kul eftersom jag varit på båda sidorna själv. Jag har lett en kvällstidning där man jagar folk, men har även själv varit utsatt för medias jakt, som exempelvis under ”nazistaffären”. Det är intressanta mekanismer som sätts igång när man blir jagad. Man får ett tunnelseende och man kan säga dumma saker som man sedan ångrar.

Nämn något skräckexempel på dålig krishantering.
– Man kan tycka att ett medieföretag som TV4 borde begripa hur man ska agera, och även en myndighet som Regeringskansliet borde ha professionella krishanterare – ändå slutade Schenström-affären med fiasko för båda.

– TV4 slog ifrån sig och sa att allt var fel och att allt bara var kvällstidningsskit. Reinfeldt förnekade också och sa att de (TV4-reportern Anders Pihlblad och statssekreteraren Ulrica Schenström, reds anm) inte var fulla. Sedan visar det sig att de visst var fulla, notan kommer fram. Sedan tar det en ny vändning och växer. Det blir fiasko för regeringen – statssekreteraren får gå och det blir fiasko för TV4 vars reporter tvingas till time out.

Hur ska man agera när journalisterna ringer?
– Det gäller att tänka efter först innan man svarar, och framför allt tala sanning. Ofta tror man att man kan undanhålla saker, men det visar sig att de då oftast blir värre. Sanningen hinner alltid ikapp.

– Man måste gå till botten med vad som hänt på riktigt och få fram alla fakta på bordet. Man får inte blunda för de obehagliga delarna, ofta vill man gärna hitta små halmstrån som kan rädda en, men det fungerar inte.

Vilka är Sveriges jobbigaste journalister?
– Janne Josefsson och Aftonbladets Richard Aschberg. Båda är duktiga med att gå till botten med historier.

Någon kommunikationschef, vd eller liknande som är särskilt bra på att hantera journalister?
– Det finns ingen som sticker ut riktigt.

Din fru Cina blev nyligen kommunikationschef hos kristdemokraterna. Har du medietränat henne?
– Nej, ha ha, det har jag inte gjort. Men jag kan gärna medieträna kd eller sossarna eller något annat parti.

Är det bra betalt, ditt nya jobb?
– Det varierar, men jag gör det inte för pengarna utan för att det känns roligt och viktigt.

Vad gör du annars?
– Jag njuter av livet, jag sitter i styrelsen för Ålandstidningen. Häromdagen var jag och Lars Adaktusson på JKL och debatterade drevjournalistik. Jag säger nej till väldigt mycket och trivs alldeles utmärkt.

Vad tycker du om Aftonbladet nuförtiden?
– Aftonbladet är en bra kvällstidning, det har inte ändrats sedan jag slutade.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.