Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Getingen – Expressens pr-vapen i sommar

Publicerad: 30 juli 2014, 08:41

Getingen har ett eget konto på Instagram.

Efter den självutnämnda succén i Almedalen fortsätter Expressen att använda Getingen som pr-vapen – maskoten har bland annat ett eget Instagram-konto.


Ämnen i artikeln:

ExpressenMagnus Alselind

Expressen-bussen har tagit långledigt – i stället är det den vandrande geting-maskoten som används för att marknadsföra tidningen.

Resumé har tidigare skrivit om Getingens framfart i Almedalen. Michael Töpffer, Expressens stringer i Bangkok fick uppdraget att sy upp den och kulturredaktören Anna Hellgren flög över den till Sverige.

Efter Almedalen har maskoten bland annat kollat in åskoväder och besökt arbetsplatser och badplatser. Expressen gör nu en helsida varje dag och webb-tv om Getingens möten med läsarna. Getingen har dessutom ett eget Instagram-konto, med i skrivande sund drygt 200 följare.

Hur vass är Getingen som pr-vapen för Expressen?
– Fem getingar! Men så känns väl det mesta nu i solen?!, säger redaktionschefen Magnus Alselind.

Hur kommer ni att använda er av den framöver?
– Det hör av sig butikinnehavare och vill gärna ha Getingen på besök där. De säljer en massa tidningar nu under sommaren, men framför allt kommer Getingen vara där det händer. Som vanligt sen 1961.

Vet du om konkurrenterna planerar några motdrag?
– Tyckte jag såg Jycken stryka omkring längs Kungsbron vid AB-huset?

Vad har hänt med Expressen-bussen, förresten? Skrotad?
– Det är lite varmt för Expressenbussen nu på sommaren, det är som med valstugor och andra projekt som vi har vid vissa tillfällen, den kan komma tillbaka nån gång om SL & Co inte gör sitt jobb, men just nu har den en lång semester.

Vem eller vilka som har det tuffa och supersvettiga jobbet att agera Geting vill Expressen inte avslöja.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

ExpressenMagnus Alselind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.