Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Gick från välbetald projektledare till att jobba gratis som copywriter

Publicerad: 13 januari 2017, 15:22

Peter Grönlund utanför Le Bureau vid Norra bantorget.

Foto: Andreas Elgstrand

Peter Grönlund var en etablerad projektledare på King. Nu har han sagt upp sig för att istället bli kreatör – och för att slå sig fram erbjuder han sina tjänster gratis till byråerna.


Ämnen i artikeln:

KingÅkestam HolstLe Bureau

Tågen rusar förbi precis invid fönstret, som en påminnelse om den gamla fastighetens historia. Tegelhuset intill Norra Bantorget, som numera inhyser reklambyrån Le Bureau, har tidigare fungerat som Stockholms Norra Station.

Ovant lotsar Peter Grönlund genom de luftiga och numera spexigt inredda lokalerna. Det är hans första dag på jobbet som "lägst i rang, lärling eller slav", som han själv uttrycker det.

Han är 44 år gammal och har efter en lång och välrenommerad karriär som projektledare i reklambranschen beslutat att börja om från grunden, som nybakad copywriter. Ett för branschen såväl ovanligt som "förbjudet" vägval.
– Jag har alltid tyckt om att vara projektledare, men de senaste åren började det roliga blekna. Plötsligt var det inte lika kul längre. Jag frågade mig själv: "Vill du fortfarande göra det här om två år?" Svaret var nej.

I sin förkärlek för branschens kreativa skrå sa han upp sig från King för att istället sätta sig i skolbänken på Berghs och samtidigt erbjuda sina tjänster gratis till byråer, med berikande arbetsuppgifter i utbyte.
– Jag har än så länge en 100-procentig hit rate på mina ansökningar och redan avklarat en månad på Åkestam Holst, och nu fått en månad på Le Bureau. Tanken är att samla på mig erfarenheter och en portfolio. Förhoppningsvis är det också någon byrå som till slut kommer med ett bra erbjudande.

– Det är häpnadsväckande få som gör den här resan, det är lite unholy att gå från en administrativ tjänst till kreatör. Men jag hoppas att det ska gå vägen.

Finns det en stolthet i yrket som gör bytet så oheligt?
– Ja, och det är synd, för jag tror att fler vill göra det här. Men dörren är stängd. Det är den jag nu bankar på och försöker öppna. Vanligare är snarare att man går motsatt håll, från kreatör till projektledare.

Peter Grönlund är i grunden ekonom. Han studerade i mitten av 90-talet på Handels i Stockholm och lärde sig om "finance, management och redovisningar".
– Som tur var provade jag att sommarjobba inom området, vilket gjorde att jag tidigt insåg hur trist och seg kultur det var. Jag kände mig inte hemma.

Med interneboomens vind i ryggen sökte han sig därför istället till projektledarroller i kreativa och digitala sfärer, först på "den gamla pr-räven" Jerry Bergströms byrå döpt efter honom själv, sedan webbyrån Moonwalk.

Efter att bubblan brustit i början av 2000-talet, hakade han på barndomskompisen Pelle Nilssons uppstart av B-Reel.
– Det gick fort, från att ha gasats på rejält på en massa dotcom-bolag till att väldigt många av dessa fick lägga ner. Allt kändes segt och jag ville ha något nytt. Då dök B-Reel upp och det var fantastiskt kul att få vara med från början av resan.

Peter Grönlund har aldrig följt någon plan. Istället har frågeställningen om huruvida han är "nöjd med nuet", varit en ständig följeslagare.
– Det är enkelt att övertala sig själv om att fördelarna på sitt jobb väger över nackdelarna. Men om man ser på saken nyktert, frågar sig om man verkligen utvecklas, om det är värt nackdelarna, så kanske man kommer på andra tankar. Om nuet inte är helt hundra så kan det vara dags att lämna. Man behöver kanske inte strida till verket på en gång. Men om man har lite framförhållning och låter det ta tid, så finns goda möjligheter att pricka in ett bra tillfälle att ta steget.

När han till exempel tröttnade på B-Reels avgränsning, vars digitala kommunikation då enligt Peter Grönlund kunde översättas till "www" och mest handlade om banners och hemsidor, sökte han sig till en bredare byrå.
– Det blev lite snävt. Jag var sugen på mer, som film, printannonser och utomhusannonsering.

Han hittade till Ogilvy, som tidigt anammade 360-tänket, innan det blev en tur till Göteborg och ANR DDBO eftersom frun Karin Frisell fick jobb på Forsman & Bodenfors. Väl tillbaka till Stockholm provade han att driva eget produktionsbolag, innan det blev sex år på DDB och därefter King.

Redan under tiden på DDB började han fundera på ett karriärskifte.
– Jag behövde förnya mig. Men jag var osäker på vad som skulle bli nästa steg. Kanske kunde jag gå till kundsidan? Men istället fick jag höra att King sökte en projektledare. Jag har alltid beundrat den byrån och undrat vad som finns i den svarta lådan där bort. Det blev en oerhört lärorik och rolig tid.

Men att bara ha två seniora projektledare blev för ansträngande.
– Det påskyndade funderingarna, samtidigt som jag kände att jag bara gjorde färre och färre framsteg. Det var som en avtagande tillväxt. Jag drev dessutom allt längre från leveransen, blev mer av en affärsman och strateg. Men det var ju inte åt det hållet jag ville – tvärtom! Jag var sugen på att formulera smarta idéer och budskap. Det var dags att göra något revolutionerande.

Ännu ett tåg tvingar Peter Grönlund att höja rösten ett snäpp. Han berättar om första dagen på jobbet, som mestadels har inneburit att hälsa på folk och få de praktiska delarna på plats. I eftermiddag väntar ett briefmöte med strategen Claes Kjellström.
– So far so good. Men jag är ödmjuk inför uppgiften och har massvis att lära mig. På Åkestam Holst fick jag rätt blandade uppgifter, allt från korta sociala medie-texter till att vara med i idéarbetet. Jag har agerat som en liten extra hjälpmotor, vilket har varit grymt kul och inspirerande. Det funkade bra. Sen vet jag inte hur det kommer vara här, vi får se.

Trots att han har hoppat på ett nytt yrke, så famlar han inte helt i blindo.
– Jag har jobbat i branschen i 20 år, ofta nära kreatörerna. Ibland har jag dessutom spökskrivit åt copys, när jag har väntat länge på material, men känt mig tvungen att ta tag i det själv. Ibland togs det emot bra, ibland inte. Jag har jobbat med många grymt inspirerande kreatörer under åren – det känns häftigt att få börja vara i samma rum som dem, även om man inte kan mäta sig resultatmässigt.

Vilka fördelar har du i och med bakgrunden som projektledare?
– Min ekonomiska bakgrund gör att jag har lätt för att sätta mig in i kundens affärsverksamhet, och är bra på att omsätta det i en kommunikationsstrategi som stödjer den. Men den största utmaningen är kanske att tänka bort den delen. Att vara en kund är till lags betyder inte alltid att man är en bra kreatör. Kunderna måste utmanas.

Varför blev det inte en upplärlingslösning på King?
– Det är lätt att det blir geggigt när man byter till en annan sida av rummet. Det känns renare att få en ny roll någon helt annanstans. Sen var det ju inte direkt så att Kings cd, Frank Hollingworth, hoppade på mig och bad mig stanna kvar som copy.

Han inser att beslutet med karriärbytet har sina risker, men håller ändå huvudet högt.
– Det är ju möjligt att jag inte får något jobb, så är det ju. Men jag känner mig ändå något lugn och självsäker, samt att hårt arbete borde löna sig på sikt, så det är en risk jag tar.

Det här upplägget, att jobba gratis, finns det inte en risk att det blir en kaffehämtarroll?
– Precis, och därför har jag varit väldigt tydlig med att om de vill ha mig, så måste det finnas mycket att göra. Annars drar jag vidare. Det ekonomiska stupet närmar sig, såklart.

Gratisjobbandet fungerar i och med att Peter Grönlund har sparat pengar och råkar ha en "förstående fru". Men han erkänner att plånboken inte mår särskilt bra.

Ska man behöva jobba gratis för att få ett jobb?
– Nej kanske inte, men för mig är det en genväg för att få snabbare access till byråerna. Det svåra med att få jobb sällan kvalifikationerna, snarare att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. På det här sättet tjuvkopplar jag det, och ökar mina chanser för att göra det.

Med både en projektledarkarriär och eventuellt en kreatörskarriär i bagaget – siktar du på att bli byråchef i framtiden?
– Det är jag inte så intresserad av. Jag provade att vara byråledare när jag drev eget, men det var inte min grej. Däremot är drömmen att vara delägare i en mindre byrå, för att kunna sätta min prägel, vara en del av drivandet och ha totalkoll på företaget. Men först ska jag bli kreatör.

Peter Grönlunds 5 karriärtips:

- Börja med att vara ärlig mot dig själv. Fan vad svårt det är.
- Gör två-årstestet: Vill du, ärligt, hålla på med det som du gör nu i två år till? Kommer du tycka att det är kul och utvecklande under den tiden? Om svaret är nej är det dags för förändring.
- Ta en månad tjänstledigt var tredje år. Det är så kort tid i sammanhanget så det har du råd med. Klipp jobbet helt för att i lugn och ro fundera igenom din situation och andas lite. Hur kan du minimera de stressalstrande delarna och maximera de som är roliga? Och känns det omöjligt – byt jobb.
- Förstärk dina styrkor istället för att förbättra dina svagheter. Det kommer du mycket längre på. Var öppen med dina svagheter och ta hjälp där istället.
- Stress är ett stort problem i vår bransch. Min egenhändiga teori kring orsaken till stressen handlar om rädsla. Rädsla att göra fel, och därmed bli till åtlöje eller göra chefen besviken. Men så länge du inte gör något uppsåtligt brottsligt finns inget att vara rädd för. Påminn dig själv om det när det du låter rädsla hämma dig.

Fakta / Om Peter Grönlund

Ålder: 44
Bor: Stockholm
Uppvuxen: Umeå, Stockholm, London
Familj: Gift med Karin Frisell på F&B, två barn i åldrarna 8 och 6.
Tjänar: 642 600 (2015). Just nu: 0.
Karriär i korthet: Projektledare på Jerry Bergström AB, Moonwalk Sthlm, B-Reel, Ogilvy, Adera, ANR BBDO, Rebenga, DDB, King.
Utbildning: Handelshögskolan i Stockholm.
Drömjobbet: Som delägare i en mindre byrå som jobbar med kreativ kommunikation och produktutveckling.
Medievanor: DN varje morgon kompletterat av DI på helgerna, Fb, Aftonbladet.se, Resumé, Dagens Media, Filter, BuzzFeed och en hel räcka podcasts.
Musik: Allätare med rötter i metal och hiphop.
Lästips: Podcaststjärnan Tim Ferriss nya bok Tools of Titans där han samlat ett urval lärdomar och smarta tips från några av de som gästat hans podcast.
Rekommenderar: Den Digitala Draken - en rätt ny podcast om kinesiska teknikfenomen och entreprenörer.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

KingÅkestam HolstLe Bureau

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.