Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Gillette: ”Vi kan bara beklaga oss”

Publicerad: 5 februari 2014, 15:11

Gillette Sverige hävdar att de förstår upprördheten.

Foto: Bild från en av reklamfilmerna.

Nu svarar Gillette Sverige på kritiken mot Venus-filmerna där flickor ger tips om rakning. – Vi förstår att filmerna har orsakat frustration. Det är väldigt tråkigt att höra och vi kan bara beklaga oss, säger Carolin W. Söderblom, nordisk kommunikationschef för bland annat Gillette Venus.


Resumé skrev tidigare i dag om reklambyrån Kings copywriter Hedvig Hagwall Bruckner som kritiserade Gillette Kanadas Venus-filmer där unga tjejer ger tips om rakning. Hedvig Hagwall Bruckner, som även är juryordförande i Guldäggetvände sig till Gillette Sverige oå Facebook och skrev:

"Hej Gillette! Hur tänkte ni här. För ehh, det är HELT SINNESSJUKT! Jag förstår att det är kommunikation för en annan marknad, men det är ert gemensamma varumärke och därför ert gemensamma problem. Vad tänker ni göra åt det?"


Till Resumé säger Hedvig Hagwall Bruckner att filmerna är bland de "jävligaste hon har sett".

Nu svarar Gillette Sverige, genom Carolin W. Söderblom, nordisk kommunikationschef på Procter & Gamble för bland annat Gillette Venus.

– Vi har sett och läst reaktionerna på Facebook under det senaste dygnet angående de Venus-filmer som producerats och tagit fram för den kanadensiska marknaden. Och vi förstår att filmerna har orsakat frustration. Det är väldigt tråkigt att höra och vi kan bara beklaga oss, säger Carolin W. Söderblom och fortsätter:

– Men Venus är ett globalt varumärke som alltid respekterar – och arbetar utifrån, de olika kulturella förutsättningar som gäller för världens alla länder. I dagens digitala värld är det omöjligt att begränsa åtkomst till vissa länder så filmer kan ses från var som helst i världen. Filmerna är utvecklade utifrån de förutsättningar som gäller i Nordamerika och har i just detta fall mottagits väl av konsumenter och media där, men från ett lokalt perspektiv vill vi betona att kommunikationen inte ligger i linje med hur vi arbetar här.

Carolin W. Söderblom försäkrar att det inte finns några planer på att  om använda filmerna i eventuella lokala marknadsaktiviteter i Sverige och övriga Norden.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.