Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Glow Magazine lägger ned

Publicerad: 16 april 2008, 21:02

Glow lanserades som Sveriges största livsstilsmagasin och svaret på brittiska Sainsbury Magazine för ett par månader sedan.
Men det blev bara ett nummer. Ägarna lägger tidningen på is.


Glow Magazine lanserades som fastighetsbolagets Unibail-Rodamcos livsstilsmagasin, med en upplaga på drygt 325 000 exemplar och målgruppen kvinnor i yngre medelåldern.
Unibail-Rodamcos äger nio stora köpcentrum där tidningen enligt planen skulle delas ut nio editioner, sex gånger per år.

Magasinet skulle produceras av Appelberg Publishing.

– Det är jättetråkigt att vi måste lägga tidningen på is. Anledningen är en vikande annonsmarknad, framför allt i riksupplagan, säger Bengt Lundqvist, marknadsdirektör för Unibail-Rodamcos.

Ni har ju bara kommit ut med ett nummer, är det tillräckligt för att bedöma styrkan i annonsmarknaden Har ni varit för naiva?
– Nej, men värdet på annonsmarknaden har inte på långa vägar nått upp till de nivåer som vi fick indikationer på från leverantören Appelberg. Vi kan köpcenter, inte tidningar.

Unibail-Rodamcos marknadschef Lena Hedin har tidigare uppgett att satsningen var budgeterad till 20 mkr.

– Den siffran stämmer inte, den är betydligt lägre, säger Bengt Lundqvist.

Betyder det här att ni också bryter med Appelberg?
– Nej.

Vad händer med redaktionen som rekryterats för att göra tidningen?
– Det är en fråga för Appelberg.

Mats Edman är vd för Appelberg:

– Vi har inte gjort någon marknadsundersökning. När vi diskuterat annonspotentialen har vi varit tydliga med att det tar 2-3 år att nå den.
– Vårt uppdrag har varit att ansvara för den redaktionella produktionen. Marknadsföring och annonsförsäljning har Unibail-Rodamco ansvarat för, säger han.

Han understryker att Appelbergs utgångspunkt hela tiden varit att tidningsprojekt som Glow kräver en uthållighet på 2-3 år. 
– Nu fanns uppenbarligen förväntningar om att annonspotentialen skulle realiseras väldigt snabbt.

Vad händer med redaktionen?
– Vi har ett kontrakt på tre nummer och är nästan färdig med produktionen för dem. Vad som händer härnäst är inget som jag i nuläget vill kommentera. Men vi har  rekryterat ett antal personer för just det här projektet. Vi ska sätta oss ned med Rodamco och gå igenom läget .

Du har ofta nämnt Sainsbury Magazine som ett föredöme bland kundtidningar, är inte det här ett underkännande av den idén? 
– Jag är fortfarande övertygad om att den sådan här tidning kan överleva, men det tar tid.
– Sainsbury tog många år att göra till en succé. I Sverige har ingen ännu testat att fullt ut att göra samma sak. Man måste ha ett lika stort tålamod som ett vanligt förlag för att lyckas.

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.