Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

GM anlitar journalister

Publicerad: 27 Januari 2011, 07:39

Amerikanska biljätten General Motors anlitade etablerade motorjournalister för att utveckla bilar. De rapporterade direkt till högste utvecklingschefen som kallade journalisterna för hemliga vapen.


Nya Chevrolet Volt.

Det är John McElroy, programledare för Autoline Detroit, som i ett inlägg på bilbloggen Autoblog berättar om GMs anställda journalister.

Sedan tidigare har det varit känt att de jobbat på GM men inte i vilken position.

Det var när GMs legendariske chef Bob Lutz basade för produktutvecklingen som motorjournalisterna fick makten på företaget. Lutz anlitade dem personligen som GMs hemliga vapen och deras uppgift var att kritisera bilarna som produktavdelningen tagit fram. Ingen modell gick i produktion innan de hade fått ok av journalisterna.

Före Lutz var GMs utvecklingsprocess en byråkratiskt styrd historia. Vilket resulterade i många tråkiga och själlösa modeller, enligt McElroy.

De var inte populära på ingenjörsavdelningen som ogillade att fyra outsiders fick lägga sig i deras arbete. Men journalisterna rapporterade direkt till Lutz som uppmanade dem att vara minst lika hårda i sina omdömen som när de jobbade i media. Han ville få in deras redaktionella engagemang i utvecklingsprocessen.

Framför allt bidrog de till att förbättra hybridbilen Chevrolet Volt som lanseras i år.

De fyra journalisterna hade tidigare haft höga positioner på ledande amerikanska motortidningar som Motortrend och Autoweek.

John McElroy erkänner att han känt till GMs journalister under flera år och att han kände de flesta av dem personligen. Men han har inte velat berätta tidigare eftersom det hade riskerat deras jobb. Lutz ville att de skulle vara hemliga.

Nu har Lutz avgått och det sitter en ny chef på utvecklingsavdelningen.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.