Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Google går om Apple – är världens mest värdefulla varumärke

Publicerad: 9 juni 2016, 07:04

Bland de svenska varumärkena blir Ikea allt starkare medan H&M backar, enligt Brandz lista över världens 100 mest värdefulla varumärken.


Ämnen i artikeln:

FacebookH&MGoogleAppleIkea

2014 skedde ett skifte på varumärkestronen i Brandz varumärkeslista. Året efter lät det annorlunda – och Apple uppgavs krossa Google. I 2016 års lista har det återigen skett ett tronskifte, då Google tar förstaplatsen följt av Apple. Microsoft har tredjeplatsen.

Ytterligare nyheter är att Facebook för första gången tar sig in i topp 10 och att Amazon avancerar snabbast. Samtliga varumärken i topp tio, och totalt 49 av alla 100, är amerikanska.

Björn Söderin, MD Millward Brown Sverige, kommenterar:
– De varumärken som blomstrar, oavsett bransch, är de som vågar gå sin egen väg, de vågar utmana nuvarande modeller och tankesätt utan att för den skull göra avkall på vad deras varumärke står för. De innoverar men går längre än att "bara" skapa nya produkter och tekniker – de förändrar sättet en tjänst levereras på, ökar konsumentens upplevelse eller ändra ett format.

Ikea, på plats 55, uppges bli ett allt starkare varumärke till följd av ett år av stark tillväxt, medan en varmare vinter ska ha sänkt lönsamheten för H&M som har ramlat ner till plats 79.

Se hela topp 100 här.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

FacebookH&MGoogleAppleIkea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.