Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Google höjer annonspriserna på flera marknader

Publicerad: 2 September 2020, 09:14

Sökjätten Google planerar att höja annonspriserna i Storbritannien, Österrike och Turkiet. Höjningen är upp till fem procent och kommer efter ländernas beslut om skattehöjningar.


Ämnen i artikeln:

Google

Sedan att regeringarna på tre europeiska marknader beslutat att höjda skatten för Google gör bolaget prishöjningar i motsvarande storlek. I Österrike och Turkiet blir prishöjningen 5 procent. Medan priset höjs med två procent i Storbritannien.

Enligt The Guardians uträkning utifrån annonsörernas befintliga investeringar innebär prishöjningen att marknadsförarna sammanlagt får hosta upp 120 miljoner pund (nära 1,4 miljader kronor) me än tidigare.

De nya annonspriserna på Google och Youtube börjar gälla i november. Även Amazon har meddelat att de skjuter vidare kostnaden för skattehöjningen på handlarna som använder plattformen och det är föga överraskande om inte Facebook, som årligen drar in 4,2 miljarder pund på den brittiska reklammarkanden går samma väg. 

Googles brittiska arm rapporterade 1,6 (1,2) miljarder i intäkter på den brittiska markanden  förra året och betalade samtidigt 44 miljoner i skatt vilket ger en procentsats på 2,7. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.