Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Google kovänder kring annonsering

Publicerad: 27 mars 2012, 08:07

Sökjätten Google har under många år gett kalla handen till att satsa hårt på annonsering. Men under senaste året har Google närapå fyrdubblat investeringarna från 56 miljoner dollar till 213 miljoner dollar.


Ämnen i artikeln:

GoogleWall Street JournalAppleMicrosoftYahoo

En förklaring är att Google satsar stenhårt på att marknadsföra sin  sociala nätverkstjänst Google+, enligt Wall Street Journal.

Enligt  tidningen ligger Googles satsningar numera i samma härad som Apple,  Microsoft och Yahoo, enligt ny statistik från Kantar.

Denna visar bland  annat att Googles satsningar på att marknadsföra sina egna produkter  gick från 56 miljoner dollar under 2010 till hela 213 miljoner dollar  under 2011, vilket alltså innebär närapå en fyrdubbling av  reklaminvesteringarna:

– Det här ett tecken på gammal klassisk  konkurrens. Medan Google har satt ett rejält fotavtryck inom  sökmarknaden återstår en hel arbete inom andra områden för att vinna  marknadsandelar, säger David Cohen, chef för mediesektorn vid Universal  McCann, vilket är InterPublic Groups mediebyråenhet.

Googles talesperson, Rob Shilkin, vill dock inte gå in särskilt djupt på företagets annonsstrategier:
–  Vårt fokus ligger på att avslöja och berätta historier om våra  produkter, våra användare och den magi dessa skapar tillsammans.  Diskussionen om hur vi ska nå ut till människor via olika medier är  något som får komma in senare i bilden, säger han till Wall Street  Journal.

Online-annonsering utgör fortfarande en majoritet av Googles totala reklaminvesteringar, enligt Kantar.

Google  har dock utökat sina satsningar på tv-reklam till 70 miljoner dollar  under 2011 jämfört med 6 miljoner dollar för ett år sedan.

Google  har också lagt cirka 12 miljoner dollar på att marknadsföra Google+, här  har man bland annat tagit fram en reklamfilm med Mupparna.

Googles annonsinvesteringar motsvarade 1,2 procent av företagets omsättning i USA, vilken ligger på 17,6 miljarder dollar.

Detta kan jämföras med 1,5 procent för såväl Microsoft som Apple, enligt Kantar.

Enligt Wall Street Journal har före detta Google-anställda berättat att företaget skydde annonsering som pesten en gång i tiden.

Google lät hellre tjänsterna vinna i popularitet med hjälp av djungeltrumman.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.