Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Google – nya kakmonstret

Publicerad: 13 november 2013, 14:10

Internetjätten är i full färd med att utveckla ett alternativ till ”cookies” som kan kartlägga användaren tvärs över alla plattformar. Googles generella ID kan göra ”cookies” saga all.


Ämnen i artikeln:

Google

Google är på jakt efter alla kakor och den resterande delen av den  datahungriga världen oroas över att det inte ens blir smulor över.

Så  summerar Adweek utvecklingen i och med att Google ser stora möjligheter  att utveckla webbvärlden bortom ”cookies”.

Enkelt förklarat samlar cookies in data från användare som går in på olika webbplatser.  

Cookies  har dock sina begränsningar i det att de går att radera samt att de  inte är särskilt effektiva när det gäller att rikta reklam till  speciella målgrupper.

Adweek rapporterar nu att Google håller på att  utveckla generella ID som kan följa en användare i takt med att går från  en plattform till en annan – datorn, smarta telefonen och surfplattan,  enligt Adweek.

Branschen räds dock en sådan utveckling.
– Att bara  förlita sig på Google för användar-id skulle inte bara ge Google ett  monopol inom display, mobilt och video utöver sök. Det skulle även ge  total kontroll över användardata, säger Michael Greene, chef för  forsknings- och marknadsföringsstategier på AudienceScience till Adweek.

Google har meddelat att företaget endast befinner sig på ett tidigt stadium när det gäller att utveckla alternativ till cookies.

Google  hävdar också att det inte finns någon anledning till panik eftersom  användarna kan välja opt out (det vill säga stänga av funktionen).

Internetjätten hävdar också att generella ID skulle höja säkerheten på nätet, enligt Adweek.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.