Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Google och DN delar ut 2000 VR-glasögon på Centralstationen

Publicerad: 22 februari 2017, 09:02

Google och DN har ett strategiskt samarbete kring VR

Idag ger Google och Dagens Nyheter besökare på Centralstationen i Stockholm möjlighet att dyka ner i DN:s berättelser genom VR.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterVirtual realityGoogleVR-teknik

Tvåtusen Google Cardboards har satts upp på en fotovägg som döljer en bild. Här uppmanas förbipasserande uppmuntras att ta med sig ett par Cardboards hem och för varje par som plockas bort från väggen framträder bilden steg för steg.

Aktiviteten görs för att uppmärksamma företagens strategiska samarbete kring virtual reality, där DN som första dagstidning i Sverige har lanserat VR-berättelser. 10 000 av DN:s digitala prenumeranter har redan fått Google Cardboards och nu får alltså ytterligare 2000 möjligheten att uppleva tidningens nya satsning när VR-glasögonen kommer att att delas ut på Centralstationen i Stockholm.

– VR skapar nya möjligheter för berättande och låter medier föra sina läsare närmare journalistiken. Vi har sedan tidigare haft framgångsrika samarbeten med New York Times och The Guardian och är stolta över att låta fler kunna uppleva hela bilden tillsammans med Sveriges ledande dagstidning, säger Farshad Shadloo, kommunikationschef på Google i Norden i ett pressmeddelande.

Användare kan ta del av DN:s VR-upplevelser genom att ladda ner appen DN.VR för iPhone och Android. Alla upplevelser presenteras också på sajten dn.se/vr där besökare bland annat kan följa med till det krigsdrabbade Ukraina, stå på scenen med Rebecca & Fiona, samt uppleva meditation på en av världens vackraste platser.

– För oss är VR en naturlig utveckling när det kommer till bildjournalistik och visuellt berättande. Samarbetet med Google gör det möjligt för oss att ta publiken till platser de annars inte kan åka till. Med Google Cardboards kan fler bekanta sig med VR-tekniken och få en fördjupad förståelse för omvärlden, säger Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på Dagens Nyheter i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.