Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Google ska straffa sajter med störiga annonser

Publicerad: 24 augusti 2016, 05:43

Foto: Mostphotos

Google har ledsnat på jobbiga sajter, Facebook testar autostarter med ljud och ETC:s Johan Ehrenberg har en lösning på mediekrisen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Google

Google ska straffa sajter med störiga annonser
Trött på sajter med jobbiga annonslösningar och pop-ups i mobilen? Det är Google med. Därför meddelar bolaget att de framöver ska ge dessa lägre rankning i sökmotorn och därmed riskerar de att hamna längre ner i träfflistorna, skriver The Verge. Google använder sig av hundratals parametrar i algoritmen som avgör vilka sajter som rankas högst. Förutom att den bästa informationen premieras handlar det också om att inte störa läsarna – exempelvis med pop-ups. De nya förändringarna träder i kraft efter årsskiftet.

Facebook testar autostarter – med ljud
Den som scrollar genom sitt Facebookflöde ser ett flertal videos dra igång automatiskt. Men man måste aktivt klicka på dem för att ljudet ska höras. Det kan dock förändras i framtiden. Facebook testar nämligen att spela dra igång samtliga typer av videos – så väl kommersiella, redaktionella som livevideos med ljud för ett antal utvalda användare i Australien, rapporterar Mashable. Om det faller väl ut kan det rullas ut på bred front. Men testet är märkligt givet att Facebooks egna studier tidigare visat att 80 procent av användarna är negativt inställda till autostartande videos med ljud i mobilen.

Johan Ehrenberg: Visst är det möjligt att rädda lokaljournalistiken
"Mediekrisen är inte en kris för journalistik eller ointresse från läsare. Det är en kris för monopoljakten och mediepolitiken", skriver Johan Ehrenberg, ordförande i ETC, på DN Debatt med anledning av kriserna i Stampen och Mittmedia. Det enda som krävs för att driva en lokaltidning är 10 000 hushåll, 2000 prenumeranter från start och presstöd, menar han.
"Det finns bara en hake med projekten. Det kommer inte att gå att göra vinst" enligt Ehrenberg. Därför efterlyser han nu ett reformerat presstöd och ett upprop för lokala röster att gå samman och rädda journalistiken.

Reportrar utsatta för ryska hackerangrepp
Anställda vid New York Times och flera andra amerikanska medier ska ha utsatts för hackerangrepp, rapporterar CNN. Enligt amerikanska myndigheter som underrättats om händelserna misstänks attackerna komma från Ryssland och vara sanktionerade av den ryska underrättelsetjänsten. Anledningen till att journalister blir måltavlor är deras kontakter inom det amerikanska politiska systemet, liksom deras tillgång till hemligt källmaterial.

Stampenchef startar VR-byrå
Stampen-bolaget Modern Women Medias tidigare vd Emma af Robson och Gants tidigare marknadsdirektör Caroline Roth startar en byrå helt dedikerad åt virtual reality. Den heter Warpin Media, och affärsmodellen ska likna exempelvis talangnätverk som Splay.
– Vi vill fungera som ett gränssnitt mellan VR-utvecklare, företag och deras kunder. Det handlar om att förstå hur marknadsförare ser på VR för att sen koppla ihop dem med rätt utvecklare, säger Caroline Roth till DI Digital.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.