Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Google slår knock på tidningssajterna

Publicerad: 6 maj 2009, 14:27

Google Sverige drar nu in lika mycket pengar som alla svenska dagstidningars sajter tillsammans. Bannerannonseringen har minskat och nätintäkter räddar inte tidningarnas sviktande ekonomi. – Jag är överraskad av nätets tapp, säger Tidningsutgivarnas branschanalytiker Fredrik Rogberg, vars internet­barometer ger dagspressen en kalldusch.


Ämnen i artikeln:

Fredrik RogbergGoogle

Fredrik Rogberg, TU.

I fjol drog Sveriges dagstidningar in 871 miljoner kronor på sina sajter. Morgon­pressen svarade för 482 miljoner och gick om kvällspressen som drog in 389 miljoner, varav mer­parten hamnade hos marknadsledaren Aftonbladet.
Google Sveriges redovisning ger inte någon vidare vägledning. Företaget redo­visar merparten av sina intäkter på Irland, där bolagsskatten är 12,5 procent mot Sveriges 28 procent. Skattningar i branschen av Googles intäkter från den svenska marknaden 2008 varierar mellan 400 och 800 miljoner kronor.

Sökord växer snabbt
Men de flesta marknadsbedömare är ense om att sökordsmarknaden växer snabbare än alla andra annonssegment. Däremot är Tidningsutgivarnas internetbarometer för första kvartalet 2009 dyster läsning för dagspressen:
Morgontidningarnas intäkter sjönk från 120 miljoner samma tid i fjol till futtiga 97 miljoner. Kvällspressen tappade från 94 till 82 miljoner. Hela dagspressen drog bara in 179 miljoner kronor under kvartalet, jämfört med 214 miljoner för ett år sedan. Dagstidningarna har alltså ynka 2 miljoner kronor om dagen att slåss om på nätet, varav Aftonbladet tar ungefär en tredjedel.
Om trenden står sig kommer tidningarnas webb­intäkter att stanna kring 750 miljoner i år. Samtidigt växer Google Sverige starkt och väntas passera dagspressen under året. Och helt klart är att sökjättarna Google och Eniro i år drar in mer pengar än tidningarnas sajter.
TU:s Fredrik Rogberg instämmer i att Googles redovisning inte är glasklar, men att trenden är tydlig:
– Sök går upp kraftigt i IRM:s statistik, medan banner blir allt mindre intressant för mottagarna av reklam. I USA kräver IAB, Interactive Advertising Bureau, enklare format för annonser på nätet. Jag tror att det finns för många säljhinder för mindre företag som inte köper stort via mediebyrå. Det är olika prismodeller och kostnader för att skapa banner.

Storstad tappar mest
Den stora förloraren första kvartalet är morgontidningarna i storstad, alltså DN, Svenskan, GP, DI och Sydsvenskan. De tappar 31 procent från i fjol och skrapar bara ihop 57 miljoner. Landsortstidningarna drar tillsammans bara in 40 miljoner under kvartalet, en ökning med 7 procent:
– De startar från en mycket låg nivå, förklarar Fredrik Rogberg. Konjunktur­nedgången väntades ju driva på strukturomvandlingen mot nätet, men jag är överraskad av nätets tapp.
Resumé har via mejl, sms och telefon försökt få Google Sveriges vd Stina Honkamaa att kvantifiera företagets svenska intäkter, men ännu inte lyckats.

truefalse

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Fredrik RogbergGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.