Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Google slår tillbaka mot e-postkritiken

Publicerad: 15 augusti 2013, 10:34

Gustaf Brusewitz, nordisk kommunikationschef på Google.

Foto: Erik Esbjörnsson.

Sökjätten Google slår nu tillbaka mot uppgifterna om att Gmail-användarna inte kan räkna med sekretess på sin e-post: – Vi tar våra användares integritet och säkerhet på största allvar. De senaste rapporterna som hävdar något helt annat är helt enkelt inte sanna, säger Gustaf Brusewitz, nordisk kommunikationschef på Google.


Ämnen i artikeln:

GoogleGustaf Brusewitz

Google har gått i taket över senaste medieskriverierna, bland annat  Brittiska The Guardian som avslöjade NSA-skandalen, om att bolaget  systematiskt läser av användarnas e-post.

Uppgifterna kom ut i samband med att en inlaga från Google på en grupptalan nått media.

Det  var konsumentorganisationen Consumer Watchdog som fått tag i  information och gått ut brett med denna via pressreleaser och liknande.

I inlagan framgår bland annat:
”Precis  som att en person som skickar brev till en affärskollega inte kan bli  förvånad över att mottagarens assistent öppnar brevet får människor som  använder webbaserad e-post räkna med att e-posten processas av  leverantören under leveransens gång och att en person inte kan ha några  legitima förväntningarna på integritet hos sådant som man frivilligt  lämnar över till tredje part.”

Googles pr-byrå, Just PR, uppger nu  att det handlar om ett rent missförstånd där medierna där passagen inte har satts in i sin rätta kontext.  

Byrån menar att vad Google verkligen  har sagt är att icke G-mail-användare som skickar e-post till  Gmail-användare måste räkna med att Google kommer att behandla denna  e-post för att filtrera spam och malware.

Det vill säga precis på samma  sätt som när Gmail-användare skickar e-post till andra e-tjänster och  dessa behandlar e-posten på likvärdigt sätt med sina system.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

GoogleGustaf Brusewitz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.