Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Google tar hjälp av mediebyråer för att kringgå konkurrenslagar

Publicerad: 17 oktober 2018, 14:15

Nätjätten möts av hård kritik från Pricerunners vd Nicklas Storåkers. "Nu försöker man fabricera konkurens för att kunna påstå att det finns massa nya aktörer", säger han till Di Digital.


Ämnen i artikeln:

EU-kommissionenDi DigitalPricerunnerGoogle

Förra året beslöt EU-kommissionen att tilldela rekordhöga böter till Google för att ha gynnat sin egen shoppingtjänst i sökresultatet. Bötesbeloppet hamnade på hela 24 miljarder kronor och är det hösta någonsin i ett konkurrensmål inom EU.

Anledningen var att Googles agerande missgynnat andra prisjämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner. I vissa europeiska länder hade liknande sajter tappat med hela 90 procent, samtidigt som Google Shopping dubblat sin trafik.

Enligt DI Digital började Google i somras höra av sig till mediebyråer om ett erbjudande att sätta upp egna prisjämförelsesajter, där deras kunder fick köpa annonser för ett rabatterat pris om det gick via deras hemsida och sedan ut i Google Shopping.

Det medförde att antalet sajter som anslöt sig till Google Shopping ökade kraftigt. Sajterna är ofta enkla och av dålig kvalitet, vilket har fått många aktörer inom branschen att det är ett sätt för Google att kringgå EU:s lagstiftning.

– Google har fällts för att på ett otillåtet sätt ha gynnat sin egen tjänst. Nu försöker man fabricera konkurens för att kunna påstå att det finns massa nya aktörer. Det är tekniska detaljer som Google fabulerat ihop för att kringgå lagstiftningen, för den enskilda konsumenten är det ingen skillnad, säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner, till DI Digital.

Tidningen har försökt att nå Google för en intervju om bolagets med externa jämförelsesajter. I ett citat skriver dock Google Sverige:

"Sedan EU-kommissionens dom, tillåter vi nu alla tjänster för shoppingjämförelse att konkurrera på lika villkor om att visa produktannonser från handlare på Googles sökresultatsida. För att öka medvetenheten kring dessa möjligheter bland handlare, erbjuder vi för närvarande incitament för dem att arbeta med jämförelsetjänster för shopping, och vi kan se att såväl tidigare som nya existerande jämförelsetjänster medverkar framgångsrikt".

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.