Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Google utmanar Snapchat med ny funktion

Publicerad: 7 augusti 2017, 09:52

Google arbetar med "Stamp" - en Snapchatliknande funktion för medier.

Foto: Montage/Google Press

Google rör sig närmare Snapchat – nu rapporterar medier att Google ska erbjuda nyhetsförmedlare en funktion liknande Discover som ska nås via sökmotorn.


Ämnen i artikeln:

InstagramSnapchat

I förra veckan kom uppgifter om att Google varit ute efter att köpa Snapchat för 240 miljarder kronor. Nu verkar de istället vara inne på att härmas.

Enligt The Verge, som hänvisar till The Wall Street Journal, har Google inlett arbetet med ett visuellt format för medieföretag likt Snapchats ”Discover”. Funktionen ska vara baserad på deras AMP-teknologi och kallas ”Stamp”, där ”St” står för stories.

Google har redan varit i kontakt med flera publicister, däribland Vox Media, CNN, Washington Post och Time Inc.

”Ända sedan AMP lanserades har vi ständigt samarbetat med publicisterna och tillsammans arbetat med flera nya funktioner”, uppgav en talesperson från Google för WSJ.

Snapchat, som hittills varit överlägset bland de yngre, har inte längre samma stadiga grepp. Siffror visade till exempel förra veckan att konkurrenten Instagram Stories har stärkt greppet. Instagram Stories har 250 miljoner användare i världen, medan Snapchat har 166 miljoner.

The Verge skriver att även om Googles primära mål är att utmana Snapchat demografiskt så är det Facebook som är det största hotet. Detta med tanke på Facebooks AMP-konkurrent Instant Articles.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

InstagramSnapchat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.