Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Googles annonsintäkter slår i taket

Publicerad: 29 Juli 2016, 07:07

Google ökar takten.

Foto: Colourbox

Googles moderbolag Alphabet har dragit in hisnande 165 miljarder kronor på annonser under andra kvartalet 2016.


Ämnen i artikeln:

InternetSökmotorAnnonseringSökordsmarknadsföringMarknadsföringGoogle

Google har gjort ett starkt andra kvartal. Intäkterna uppgick till 185 miljarder svenska kronor. Det är en uppgång med 21 procent jämfört med förra kvartalet och beror på en kraftigt ökad annonsförsäljning. Annonsintäkterna landade på 165 miljarder kronor – en hisnande summa för sökjätten.

Alphabets nettovinst ökade med 43 procent till 41,3 miljarder kronor.

Alphabets finanschef Ruth Porat kallar resultatet för ”fantastiskt” och säger att det bland annat beror på framgångsrika investeringar de senaste åren i snabbväxande områden som mobil och video.

– Vi fortsätter att investera på ett ansvarsfullt sätt för att stödja våra många övertygande möjligheter, sade hon i ett uttalande.

Google har annonsörerna runt sitt lillfinger. Enligt researchfirman eMarketer så står Google för 30,9 procent av världens digitala annonsmarknad och 55 procent för att sökannonsering.

Alphabets aktie steg 5,6 procent efter resultatbeskedet.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.