Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Googles fraud-jakt: raderade 2,3 miljarder annonser 2018

Publicerad: 14 Mars 2019, 06:02

Google tar på hårdhandskarna.

Foto: Montage/Mostphotos.

Google tar krafttag mot bedragare, Facebook och Instagram har skapat problem för annonsörer och Twitter lanserar Stories-liknande funktion. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookMorgonsvepetGoogle

2,3 miljarder annonser kan låta mycket för att tackla fraud och desinformation, men det är faktiskt nästan en miljard färre än 2017. Däremot tog Google också bort en miljon misstänkta annonsörskonton och det är ungefär dubbelt så många som året innan. Ytterligare ett steg för att tackla fraud och desinformation tog Google under förra året då bolaget introducerade 31 nya annonspolicys, som bland annat innebar större granskning av biljettåterförsäljare. Det skriver The Drum.

Stora problem på Facebook och Instagram – annonsörer utestängda
Under onsdagskvällen låg stora delar av Instagram och Facebook nere för användare i Europa. Problemen uppstod vid 17-tiden. Vissa kunde inte logga in, medan andra inte hade några problem.

"Vi är medvetna om att vissa just nu har problem med att komma in på Facebooks appar. Vi jobbar med att lösa problemet så fort som möjligt", skrev Facebook på Twitter under onsdagskvällen.

Miljoner annonsörer är precis som privatpersoner också drabbade, skriver Adage. Detta eftersom även Facebook Ads Manager låg nere. Facebook får in 90 miljoner dollar dagligen på annonsintäkter, enligt tidningen, och det är fler än sex miljoner annonsörer på Facebook och Instagram.

Det är ännu oklart vad problemen bestod av, skriver Aftonbladet.

– Att inte kunna använda Facebook och Instagram har skapat störningar för våra kunder och för vår affär i dag, säger Akvile DeFazio, en annonsör som driver byrån Akvertising, till Adage.

Twitter får ny kamerafunktion
Nu kommer en ny version av Twitter där kameragränssnittet i appen är uppdaterad. Framöver kommer det bli enklare och snabbare att lägga upp bilder och videoklipp på mikrobloggen. Det kommer också gå att lägga text på bilder eller klipp – något som för tankarna till Instagram Stories och Snapchat. Liksom på de plattformarna kommer man kunna tagga vissa engagemang. Det skriver Engadget. 

BBC startar konkurrent till Netflix
Kommersiella ITV startar den nya streamingtjänsten Britbox tillsammans med brittiska public service-mediet BBC. Tjänsten kommer att lanseras under 2019 och satsningen ska hantera den ökande konkurrensen från internationella streamingtjänster. Det är också ett sätt att möta minskningen av tittandet på linjär-tv, som pågått parallellt med att on demand- och streamingtjänster vuxit fram. BBC och ITV vill konkurrera med HBO och Netflix. Det skriver The Guardian.

Youtube bryter ut TV
Youtube bryter ut TV-erbjudandet från sina övriga erbjudanden för att få fler annonsörer att intressera sig för TV. Ett år efter att Youtube TV dök upp som alternativ för "Google Preferred Campaigns" kommer Youtube försöka pitcha sitt TV-erbjudande separat. Annonsörer kommer fortfarande behöva "Google Preferred" för att komma åt Youtube TV, men de kommer kunna sköta sina kampanjer där frånskilt kampanjerna på "Google Preffered". Det skriver Digiday.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev