Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Googles nya krav kan kosta svenska medier miljarder

Publicerad: 7 Maj 2018, 12:48

Foto: Most photos/Pressbild

Google kommer med ny annonspolicy i samband med den nya GDPR-förordningen - nu kan svenska medier förlora miljarder om de inte går med på jättens krav.


Om 18 dagar ska den nya GDPR-förordningen träda i kraft. Förordningen ställer bland annat krav på mediebolagen hur de behandlar och informerar deras användare om deras personuppgifter.

Nu kan dock Breakit avslöja att Googles nya annonspolicy kan komma att kosta de svenska mediebolagen flera miljarder på årsbasis. Google vill att svenska medierna, i enlighet med GDPR-kraven, får ett godkännande av sina användare, för att sedan låta Google ha tillgång och använda den information som mediebolagen samlat in.

Enligt Breakit tänker inte Google berätta vad man ska använda informationen till, och det är också mediebolagen som får stå till svars om datan skulle behandlas felaktigt.

Branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) har ännu inte satt sig in i ärendet, men håller just nu på att kolla om de ska ta fram en gemensam policy som ska gälla samtliga medier.

– Samtidigt är det vi jobbar med någon form av gemensamma riktlinjer, där det sen är upp till respektive mediebolag att ta fram enskilda riklinjer. Det är väldigt olika utgångslägen mellan bolagen. Ska man jämföra Schibsted med en mindre publikation så är det en gigantisk skillnad vad de måste göra för att möta krafter som Google och GDPR, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter till Resumé.

Om mediebolagen inte går Googles krav till mötes riskerar de att förlora miljardbelopp, då Google tänker straffa bolagen genom att ta bort annonserna från Doubleclick, Googles system för programmatiska annonser. I Sverige utjgorde den här typen av annonser 2017 2.2 miljarder kronor, där Google står för hälften av dem, enligt Breakit.

Det skulle på ett år betyda cirka 1.1 miljarder i förlorade intäkter om de inte går Google till mötes.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.