Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Gör som Carl Bildt: Så får du en halv miljon följare på Twitter

Publicerad: 5 Juli 2016, 07:27

Foto: MAJA SUSLIN / TT / Montage

Här är 11 punkter för att framgångsrikt kunna sticka ut i twitterdjungeln, signerat Erik Zsiga, pressekreterare under Bildts tid som utrikesminister,


Ämnen i artikeln:

TwitterCarl Bildt

Carl Bildt (@carlbildt) spräckte nyligen nivån om en halv miljon följare på Twitter. Zlatan och Zara Larsson får ursäkta. Få svenskar kan slå Bildts genomslag till en internationell publik på Twitter. Under sin sista tid som utrikesminister utsågs han också till den världsledare som var mest connectad med andra världsledare på Twitter.

Bara Bildt själv vet exakt vilka principer som gällt sedan hans första tweet i januari 2009. Under den tid jag arbetade med honom var han angelägen att själv bestämma innehåll och utföra twittrandet. Men från mitt perspektiv några steg bakom har jag urskiljt 11 redaktionella principer som kan inspirera ledare som vill använda sociala medier som ett naturligt verktyg i ledarskapet.

För det första handlar det om innehållet: (se punkt 1–5).
Innehållet kan också spetsas genom tilltalet: (se punkt 6-7).
Bildts twittrande verkar också ha några övergripande strategiska principer: (se punkt 8–11).

Alla ledare kan inte prioritera kommunikation i sociala medier. Men för många inom näringslivet med intressanta kunskaper eller perspektiv kan det vara en trovärdig, relevant och långsiktig kanal för att bygga företagets varumärke. För ledare som kan göra detta är @carlbildt en rik källa att lära av.

1 Ämnesval nära nyhetsflödet. Geopolitiska observationer blandas med noteringar baserade i "talk of the town". Bildts omtalade ointresse för sport och lika omtalade sångförmåga till trots – han twittrar ändå om fotbollslandskamper och Melodifestivaler. Att kommentera sådant som diskuteras i både fika- och redaktionsrum gör twittrandet relevant, och driver ytterligare medial exponering.

2 Kunskapsgivande. Man lär sig mycket om världspolitiken genom Bildts flöde. Han använder själv Twitter som en viktig källa för snabb och koncentrerad information, och mycket av den intressanta statistik och infografik han stöter på retweetar han vidare.

3 Oväntade nyheter & vinklingar. En av Bildts mest retweetade var när han som utrikesminister noterade att Sverige har bland världens flesta heavy metal-band per capita. Helt i linje med hans speciella humor, men en sådan tweet bidrar också till en övergripande budskapsstrategi – vilken som utrikesminister bland annat bestod i att rita en färgstark bild av Sverige.

4 Allvar & lättsamt. Som när Bildt utnämner Casablanca till en oöverträffad film, eller beklagar sig över hösten. Om den övergripande innehållsstrategin bygger på att vara kunskapsgivande och nyhetsnära så kan man inte bara kosta på sig att lätta upp. Ibland kan det rentav behövas.

5 Exklusivitet. På UD blev Bildts twitterflöde snabbt en mycket effektivare extern- och internkommunikativ kanal än till exempel departementets pressmeddelanden. Därför distribuerades vissa nyheter först, eller bara över Twitter. I både förvaltning och näringsliv kan det ibland finnas behov att sprida nyheten i fler kanaler, men inte alltid. Numera räknas ju Twitter dessutom som godkänd kanal för börspåverkande information.

6 Klarspråk. Det var knappast klassisk diplomati när Bildt 2013 twittrade att de nya ryska HBTQ-lagarna var inhumana, men det var så UD såg på lagarna och tweeten väckte enorm uppmärksamhet. Som i all kommunikation ska ärlighet givetvis balanseras med finkänslighet. Ironi landar lätt fel i skriven form. Men om 140 tecken inte räcker för att fånga alla reservationer mot ett påstående, så är det förmodligen inte ett lämpligt ämne att twittra om.

7 Humor. även för att beskriva allvarliga ämnen. Inte minst självironi – som när Bildt konstaterade att könsbalansen inte var "helt perfekt" i den konferenspanel där han ingick – och twittrade ut en bild på åtta medelålders män som han var en av. En minister eller börs-vd måste agera med respekt för det ämbete de innehar, men få blir mindre "presidentiella" av att då och då våga skämta om sig själv.

8 Långsiktighet & konsekvens. Bildt har flera lång- och kortsiktiga teman och frågor han regelbundet följer upp. Twittrandet håller ett jämnt flöde. Det är en prioriterad uppgift även när schemat är mycket pressat, vilket fungerar om man som honom i Twitter ser en viktig kanal för att också få information.

9 Loggbok. Flödet är en hub för att se vad Bildt gör och var han är. För ledare kan Twitter på detta sätt spela en roll som praktiskt verktyg.

10 Connectad. Som utrikesminister gjorde Bildt det till en vana att snabbt connecta när andra politiska ledare precis hade börjat twittra.

11 Interaktivitet. Bildt är alltid beredd att bemöta frågor och invändningar, oavsett om de kommer från Egyptens ambassadör eller en väljare i Västervik. Med en relativt liten extra arbetsinsats kan ledare på detta sätt effektivt skapa en dialog med personer och grupper som annars inte skulle nås.

Så här många följare har partiledarna

Lööf C 76 381
Åkesson, SD 73 614
Sjöstedt, V 65 772
Kinberg Batra, M 53 690
Fridolin, MP 28 689
Busch Thor, KD 24 301
Björklund, L 19 074
Lövin, MP 14 589
Löfven, S 9 575 (Skaffade konto i förra veckan)

Erik Zsika, kommunikationsrådgivare på JKL.
erik.zsiga@jklgroup.com

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

TwitterCarl Bildt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.