Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Göteborg på jakt efter mediebyrå

Publicerad: 17 februari 2009, 12:15

Sex miljoner kronor i byråarvode. Det ligger i potten när Göteborgs stad med kranskommuner nu går ut i en ny mediebyråupphandling.


Ämnen i artikeln:

Göteborg

I bistra tider kan de offentliga kunderna vara de bästa att hålla i handen. Nu finns ett uppdrag värt sex miljoner i byråarvode ute på marknaden.
Göteborgs stads mediebyråavtal med Carat går ut i maj. Därför söker staden och flera kranskommuner en ny mediebyrå för ramavtal på två år med möjlighet till ett års förlängning.

Två miljoner årligen

Den förmedlade volymen brukar uppgå till runt tjugo miljoner per år och byråarvodet planeras till två miljoner årligen.
Samtidigt konkurrerar de som lämnar anbud främst med pris. Uppfyller man alla krav som ställs i upphandlingen är det priset som avgör vem som får avtalet, enligt Helen Arneving, upphandlingsledare Göteborgs stads Upphandlings AB.

Även medieköp utomlands

Uppdraget omfattar både strategi- och rådgivningsarbete och taktisk planering samt medieköp i Sverige såväl som utomlands. Det krävs också att man har specialister på alla huvudmedier och kan jobba snabbt och med parallella uppdrag.
När anbudet väl är inlämnat finns inga möjligheter till förhandling utan staden väljer sin mediebyrå enbart på de uppgifter som har inkommit i offerten.
De som ingår i avtalet är Göteborgs stad och Göteborgs kyrkogårdsförvaltning, Mölndals stad och kommunerna Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Partille och Tjörn.

truefalse

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Göteborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.