Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

GP raderade Ann Heberlein-krönika – möter kritik

Publicerad: 27 November 2017, 07:20

Göteborgs-Posten ifrågasätts efter borttagandet av krönikan.

Foto: Montage/Krister Berntsson

GP publicerade Ann Heberlein-krönika – och tog bort den, stort missnöje inom SR och Thomas Mattssons känga till Åsa Linderborg.


Ämnen i artikeln:

Lotta BroméAnn HeberleinGPChristel Tholse WillersURGöteborgs-PostenThomas MattssonSRMorgonsvepetÅsa Linderborg

Göteborgs-Posten publicerade i lördags en gästkrönika av journalisten Ann Heberlein under rubriken ”Heberlein: Regeringen får inte ge efter för Miljöpartiet” där hon bland annat skriver om att hon ser ”clowner mot rasism och vänsteraktivister med gode män mingla på Medborgarplatsen”. Men texten togs abrupt bort från sajten, trots att den enligt flera ska ha legat där under en tid.

GP har efter borttagandet mött kritik, framför allt på Twitter. Tidningen svarar även i kommentarerna att ”texten inte var tänkt att publiceceras överhuvudtaget, och att något blev fel i publiceringssystemet”. Adam Cwejman, ledarskribent på GP, skriver att han skulle korra texten, varefter han beslutade att inte publicera den. Här är en skärmdump på texten.

— Ulrika Hedman (@UlrikaMHedman) 26 november 2017Detta att utan en enda kommentar avpublicera en gästkrönika – som GP gjort med Heberleins senaste – är inte det väldigt konstigt? pic.twitter.com/6FIyc151EF
— Isobel Hadley-Kamptz (@isobelsverkstad) 26 november 2017Ånej, har GP haft otur med en Heberlein-text igen.
— Gabriel Södersten (@HerrSodersten) 25 november 2017Hej @GoteborgsPosten och/eller @GPledare. Varför är Ann Heberleins krönika avpublicerad?
— Bakjour (@Bakjour) 26 november 2017Frågan är hur något som aldrig skulle publicerats kom in i publiceringsverktyget, @gpledare? pic.twitter.com/qjW09EsR3D
— Anders Lindberg (@anderslindberg) 26 november 2017Rättelse de luxe https://t.co/3NXPLQWSaJ
— Adam Cwejman (@adamcwejman) 26 november 2017Den lades in i webbverktyget för att korras av mig. Då beslutade jag att inte publicera den. Tog bort den. Trodde jag. Det strulade och den gick ut. När jag såg det hörde jag av mig direkt till webb och bad dem ta bort.

Internbråk på SR – hållit krismöte...
Det är just nu ett internt missnöje på Sveriges Radio efter hur radion har skött bevakningen av den tidigare programledaren Lotta Bromé och hennes avgång. I lördagens avsnitt av ”Medierna i P1” rapporteras det att rapporteringen fullkomligt havererat när man har beskrivit omständigheterna kring varför Lotta Bromé lämnat. På SR har man därför hållit flera möten, bland annat togs ämnet upp på ett möte med företagens ledning, skriver Expressen.

… och stort missnöje på UR
I veckan avgick Christel Tholse Willers som vd för Utbildningsradion, enligt uppgift efter massiv kritik från de anställda.

Nu rapporterar Medierna i P1 om missnöjet på UR och har då pratat med ett 20-tal källor som styrker problemen. I avsnittet berättar dem att att UR inte har klarat den digitala omställningen och att det finns en oro inom företaget om de ska lyckas ge licensbetalarna valuta för pengarna. Bland annat ska det inte finnas något uttalat produktionskrav.

”Det är solklart att produktionen har gått ner något kopiöst i år”, säger en källa till Medierna.

Christel Tholse Willers har inte velat kommentera.

Thomas Mattsson går till motattack på Åsa Linderborg
I förra veckan gick Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg till attack mot Expressens chefredaktör Thomas Mattsson efter namnpubliceringarna med orden "Hur ser en ryggradslös publicist ut? Åk till Marieberg och kolla". Thomas Mattsson har sedan dess vägrat svara. Nu möter han kritiken på sin blogg där han levererar ett par kängor till Åsa Linderborg.

'Här har Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg, i vanlig ordning, bidragit till intellektuell oreda” och ”när Åsa Linderborg vräker ur sig att Peter Wolodarski ägnar sig åt ”skenhelighet” och ”hyckleri” går verkligen skam på torra land', skriver han bland annat i ett blogginlägg.

SVT sände Martin Strids uttalande om muslimer – självkritiska
SVT Forum sände under lördagen live när SD-politikern Martin Strid från Borlänge sade att en muslim inte är 100 procent människa. Uttalandet har dominerat nyhetshelgen – och kan vara ett brott mot yttrandefriheten.

SVT säger till SvD att uttalanden är oförenliga med demokratiparagrafen inom radio- och tv-lagen. Kanalen är dessutom självkritisk till händelsen:

”Vi önskar att vi som redaktion under denna långa livesändning agerat ännu snabbare på plats och tagit avstånd i närmare anslutning till uttalandet, och vi ser nu över våra rutiner”, skriver den ansvarige utgivaren Charlotta Friborg.

DN-medarbetare tas ur tjänst efter #metoo
Efter journalistuppropet Deadline som kom förra veckan riktades anklagelser mot en anställd på Dagens Nyheter. Under fredagen togs medarbetaren ur tjänst, skriver tidningen.

– Det har funnits ett ärende längre bak i tiden kring medarbetaren, som hanterades av tidigare ledning på DN. De uppgifter som nått oss nu är helt nya, säger chefredaktör Peter Wolodarski.

Time och Fortune får nya ägare
Time Inc, med varumärken som Time, People, Fortune och Sports Illustrated, har sålts till den konkurrerande mediekoncernen Meredith Corporation. Affären är värderad till 2,8 miljarder dollar. Finansmännen – bröderna Koch – hjälper till med finansieringen och har gått in med 650 miljoner dollar i förvärvet.

Rykten florerade redan förra året att Meredith var ute efter Time Inc – bara dagar efter att Time hade sagt nej till ett bud om 1,8 miljarder dollar från investerarna Len Blavatnik, Edgar Bronfman Jr. and Ynon Kreiz med en bakgrund inom Warner Music Group.

Flera annonsörer lämnar Youtube
Mars, Adidas och Lidl är några av de annonsörer som nu drar tillbaka sin Youtube-budget efter att de synts i samband med olämpligt innehåll för barn. En granskning av BBC har lyft att tiotusentals konton kopplat till pedofili har använts för att skriva kommentarer på barnvideos.

”Vi har strikta regler och riktlinjer och arbetar med Google och vår mediebyrå för att förstå vad som gick fel”, säger bland annat Mars till Sky News.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.