Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag05.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

GP:s nyhetschef om kampanjen mot gängkriget

Publicerad: 2 september 2016, 12:25

Gängkriget i Göteborg fortsätter att skörda dödsoffer. För att lyfta problemet startar GP initiativet #NuÄrDetNog. En kampanj där tidningen kommer att satsa extra mycket resurser för att bidra till att "ta tillbaka Göteborg från gängen".


Ämnen i artikeln:

GP

– Det gängvåld som drabbat Göteborg berör många göteborgare och även oss på GP, det visar inte minst den enorma respons kampanjen väckte första dagen. Det blev både läst och vår Facebook-grupp #NuÄrDetNog fick cirka 1000 följare direkt. När oskyldiga drabbas och medborgare skräms till tystnad växer också frågan till ett demokratiproblem vilket gör det extra viktigt för oss att lyfta frågan. Målet är att belysa problematiken, utkräva ansvar av politiker och myndigheter samt att försöka hitta möjliga lösningar på problemen, säger GP:s nyhetschef Christofer Ahlqvist till Resumé.

Ska ni börja med kampanjjournalistik nu?
– GP har även tidigare haft kampanjer som Lyft Göteborg och 1 000 Goda. Men givetvis får vi alltid göra avvägningar inför en sådan här kampanjstart så att det inte krockar med det journalistiska uppdraget. Vi vill lyfta ett problem, inte själva presentera politiska lösningar.

Vad kan en hashtagkampanj göra för skillnad?
– Själva hashtaggen i sig gör ju ingen skillnad. Men hashtags och Facebookgrupper är ett effektivt sätt att samla läsare som vill visa sitt stöd. Dessutom är det en bra metod som gör att allt material som vi producerar samlas översiktligt på ett ställe.

Känner ni er inspirerade av GT och andra kvällstidningar som gör mycket hashtagkampanjer?
– Nej, jag skulle snarare säga att det är en vedertagen metod som används frekvent i sociala medier än en specifik metod för just kvällstidningar.

Kommer ni följa upp kampanjen med ett bredare samhällsansvar och initiativ utanför journalistiken?
– Den här kampanjen är en pågående process och exakt vad den mynnar ut i till slut kan jag inte säga i dag.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.