Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

GP ska rekrytera 25 journalister – startar utvecklingsredaktion

Publicerad: 1 Juni 2017, 11:29

Göteborgs-Posten gör en omfattande omorganisation. Onlineredaktionen slås ihop med övriga redaktioner, en utvecklingsredaktion ska bildas och Ninni Jonzon lämnar GP efter 20 år som chef. För Resumé berättar chefredaktören Christofer Ahlqvist om förändringarna.


Ämnen i artikeln:

journalistikChristofer AhlqvistGöteborgs-Posten

Göteborgs-Posten satsar långsiktigt på att öka intäkter från läsarna. I den nya strategin fokuserar man på att skapa ett mer kvalificerat innehåll och om personalstyrka på omkring 80 journalister ska snart bli 100.

Rekryteringsoffensiven sker parallellt med en omorganisation där onlineredaktionen slås ihop med övriga redaktioner och alla redaktionella tjänster samlas i Göteborg.

– Det handlar om 25 journalister totalt som ska rekryteras och vissa av dem är befintliga tjänster som är vakanta. Vi är inne i en process där vi ska skapa ett mer kvalitativt innehåll, säger chefredaktören Christofer Ahlqvist till Resumé.

Bland annat ska en utvecklingsredaktion byggas upp med Louise Sköld Lindell som redaktionell utvecklingschef. I samband med förändringarna lämnar redaktionchefen Ninni Jonzon efter 20 år som chef på tidningen.

– Jag har haft fantastiska år på GP, efter drygt 20 år som arbetsledare känns det bra att gå vidare. Att innan jag slutar få vara med och föra den nya organisationen i hamn är förstås särskilt tillfredsställande, säger Ninni Jonzon, avgående redaktionschef på GP i en kommentar.

Enligt Cristofer Ahlqvist ska utvecklingsredaktionen, vars omfattning inte är fastställd, jobba med att ta fram nya journalistiska format och verktyg.

– Vår bransch befinner sig i en snabb förändring och vi behöver ta in nya typer av kompetenser för att möta förändringarna och hålla koll på förflyttningen i läsarnas beteende. Allt är inte klart men det handlar om att satsa på mer kvalificerat nyhetsinnehåll.

Innan 2017 är slut ska GP lansera en ny betallösning efter flera tidigare försök med blandade resultat. En betalmodell kommer även att lanseras på pilot under juni för Stampen Local Media-tidningarna Bohusläningen och Strömstad Tidning.

Stampen har minst sagt några svåra ekonomiska år bakom sig. Hur har ni råd att rekrytera 25 journalister?
– Här ingår som sagt en del gamla tjänster, men i grunden handlar det om vad man prioriterar. Jag och nye vd:n Johan Hansson har en stark tilltro på att det är fokus på innehåll som gäller för att kunna öka läsarintäkterna på längre sikt. Det är i ljuset av detta man ska se satsningen. Vi måste prioritera journalistiken.

Bolaget Stampen Digitala Medier upphör och verksamheten går in i Stampen Lokala Medier.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.