Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Granskning visar: Influencers kan köpas för att påverka valet

Publicerad: 5 Juli 2018, 06:51

Foto: Montage: Andreas Elgstrand

P3 nyheter skapar en fejkad pr-byrå i ny granskning – visar att flera influencers kan vara beredda att sprida åsikter mot betalning, utan att berätta för sina följare.


Ämnen i artikeln:

GranskningInfluencerP3 Nyheter

I en ny granskning som P3 Nyheter har gjort visar att influencers kan komma att spela en nyckelroll inför årets val. Genom att utge sig för att vara en pr-byrå har man tagit kontakt med flera influencers, om erbjudanden av att sprida åsikter mot betalning. Granskningen visar att flera är intressserade.

I år kommer cirka 390 000 personer rösta för första gången, och de flesta använder internet som informationskälla. Internetstiftelsen har tidigare hävdat att detta är Sveriges första internetval.

En undersökning från Ungdomsbarometern visar att Instagram är den plattform som unga anser har mest intressant innehåll.

– Det kan vara alltifrån de stora modesuccérna, som ofta är byggda med hjälp av influencers, som påverkar vad människor har på sig. Man kan påverka politiska skeenden, det vet vi beroende på Metoo som startade med två Instagram-inlägg från Cissi Wallin och Lulu Carter - så det gäller både det politiska och kommersiella, säger digitaliseringsexperten Gustav Martner i programmet.

Ungdomsbarometern har frågat unga människor om de någon gång ändrat åsikt för att en influencer tipsat, eller rekommenderat, om detta. Åtta procent i undersökningen svarade att de hade gjort det, vilket motsvarar 93 000 personer.

Att göra reklam för åsikter är inget som behöver kompletteras med information om sponsrat innehåll eller samarbete. Det kan ske i det tysta, eftersom att sprida åsikter skyddas av tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen, istället för marknadsföringslagen.

– Vi har en yttrandefrihet som vi är måna om att inte inskränka. Därför är det tillåtet att köpa folks åsikter, säger Gustav Martner.

P3 skapade den fiktiva byrån Como PR för att se om det gick att köpa influencers åsikter på Instagram. Genom att skicka ut ett förslag till 50 influencers, vid ett specifikt klockslag, har de sökt på fem stora hashtags och plockat ut de tio senaste svenska profilerna med mellan 10 000 och 30 000 följare som postat inlägg.

Till influencern skrev den påhittade byrån bland annat att de jobbade med ett antal spännande organisationer som ville påverka valutgången.

Premisserna var att influencern skulle snacka gott om en fråga i tre stycken insta-stories i utbyte mot 15 000 kronor per story. Influencern fick i sin tur inte berätta att det rörde sig om ett samarbete.

Totalt svarade 31 av 50 personer. Åtta tackade nej rakt av, men 15 var intresserade. Tre ville gå vidare direkt, fyra stå för åsikten och resten ville ha mer information.

– Det visar att man kan köpa åsikter för pengar. Att man då heller inte behöver berätta om samarbetet gör det extremt farligt för demokratin och det blir bara ett större problem ju fler och fler influencers som dyker upp, säger en av de kontaktade influencerna som tackat nej till erbjudandet.

Undersökningen kan dock inte dra några statistiska slutsatser, men visar samtidigt att influencers kan användas för att påverka höstens val.

– Jag tror att folk känner till influencers och att det som händer på sociala medier påverkar oss, men inte hur mycket sociala mediernas utformning påverkar vår politiska diskussion, säger Gustav Martner.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.