Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Gratisjournalistiken kostade – Guardian Media gör storförlust

Publicerad: 25 juli 2016, 09:11

Tufft för The Guardian.

Foto: Wikimedia Commons

Två miljarder svenska kronor. Så stor förväntas Guardian Media Groups förlust att bli under 2015-2016.


Ämnen i artikeln:

The Guardian

Guardian Media Group förlorade 173 miljoner pund, cirka två miljarder svenska kronor, innan skatt senaste räkenskapsåret som löper från mars 2015 till mars 2016. Bokslutet presenteras på onsdag, men Financial Times kan redan nu avslöja siffrorna. Koncernen har själva valt att inte kommentera.

Fallet blir extra tungt eftersom man hade räknat med en förlust på 69 miljoner pund, nära 800 miljoner svenska kronor.

Hårt ansatta The Guardian uppgav tidigare i år att de skulle kapa 250 tjänster. 70 journalister har tagit avgångsvederlag. Förlusterna ledde till att tidigare chefredaktören Alan Rusbridger fick lämna tidningen i maj.

The Guardian har länge arbetat under en gratisfilosofi. Att lägga ut allt gratis var Alan Rusbridgers melodi, men allt mer missmatchande med verklighetens svåra mediebransch. DN:s chefredaktör Peter Wolodarski är en av de som ifrågasatt strategin.

”Alan Rusbridgers strategi var i en mening ytterst framgångsrik, i en annan katastrofal. Hur Guardian långsiktigt skulle tjäna sina pengar, när papperstidningen successivt minskade i betydelse, var skrivet i stjärnorna”, har han tidigare skrivit i en krönika.

— Mattias Fyrenius (@mattiasfyrenius) July 25, 2016Guardians "gigantiska" fond (på runt SEK 10 Mdr, d.v.s mer än dubbla Nobelstiftelsen) som de skulle leva av för evigt är snart förbrukad.
— Olof Lundh (@oloflundh) July 25, 2016@mattiasfyrenius Så otroligt sorgligt.
— Peter Wolodarski (@pwolodarski) July 25, 2016Ny varning om var gratisstrategin kan leda journalistiken - Guardian Media Group hit with record £173m loss https://t.co/Abw76Wcwij via @FT

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

The Guardian

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.