Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Gratistidningar vinnande lågprisalternativ

Publicerad: 12 februari 2013, 10:20

Endast två pappersprodukter har stärkt sin ställning de senaste fem åren: kundtidningar och gratistidningar. Kundtidningarna är förvisso också gratis, men tar i allmänhet inte in externa annonser. Deras syfte är primärt att stärka det egna varumärket och bygga kundlojalitet.


Gratis morgontidningar med hyfsat kvalificerat redaktionellt innehåll finns i dag över praktiskt taget hela landet, men bara två kommer ut (nästan) varje vardag: Metro och City i Skåne. Båda är lönsamma och har gått stärkta genom krisåren. De har en ung läsarprofil, vilket annonsörer gillar, och har säkert tagit potentiella prenumeranter från morgontidningarna.

De gratistidningar som kommer ut en dag, eller i undantagsfall två dagar, i veckan­ ägs i allmänhet av de lokala morgontidningsföretagen. De startas för att skydda tidningens annonsmarknad genom erbjuda full hushållstäckning under den dag i veckan då den lokala utbudsannonseringen toppar inför helgen. De flesta är mer lönsamma än moderföretaget, i Stampen är exempelvis Mitt-i-tidningarna i Storstockholms kranskommuner kassakossa.

PrognosGratistidningar har etablerat sig som alternativ för både läsare och annonsörer under krisåren. När allt färre ­läser betalda papperstidningar ökar utrymmet för gratisprodukter. Distributionen i kollektivtrafik eller köpcentrum ligger nära köptillfället.
När betaltidningarna börjar ta betalt på nätet kommer gratistidningarna att bygga gratis alternativ även där. När morgonpressen prisar ut sig blir gratistidningarna lågprisalternativ och komplement till annonsering i lokal-tv, radio eller på nätet.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.